Преузмите комплетан рад/Downloads
Аутор/Author: Милан С. Комненовић
УДК 37.018.3-053.6(497.11)
СОЦИОЕМОЦИОНАЛНА ПРИЛАГОЂЕНОСТ АДОЛЕСЦЕНАТА У ДОМУ УЧЕНИКА
Апстракт: У раду смо се бавили социоемоционалном прилагођеношћу адолесцената који су корисници дома ученика средњих школа. С обзиром на то да су околности у којима ове младе особе живе посебне, истраживање је имало за циљ да утврди да ли адолесценти у домовима ученика средњих школа имају проблеме у адаптираности и, уколико их имају, у којој мери су ови проблеми изражени. Узорак чини 61 ученик прве године средње школе 37 дечака и 24 девојчица узраста 15 и 16 година, који су корисници услуга Дома ученика средњих школа Јагодина. Користили смо дескриптивну методу истраживања, а од мера корелације коришћен је Спирманов коефицијент корелације и хи-квадрат тест (χ²). У истраживању је коришћен Упитник снага и тешкоћа The Strenghts and Difficulties Questionnaires – SDQ (Goodman, 1997). Резултати показују да је 51 испитаник (83,6%) процењен као адаптиран. Резултат на нивоу целе скале који представља индицију за стручну психолошку помоћ показало је укупно 4 (6,6%) испитаника. Једанаест испитаника (18,03%) има високе потребе за стручном помоћи барем у једној сфери истраживања, односно 19 испитаника (31,15%) има умерену потребу за помоћи. Највећи број испитаника изражава потребу за стручном помоћи на супскали емоционалне тешкоће – 6 (9,8%) и проблем у понашању – 6 (9,8%). Највећи број ученика у категорији умерене потребе за стручном помоћи, забележен је на супскали проблем са вршњацима – 10 (16,4%). Постоји позитивна и умерено статистички значајна повезаност између супскала проблема у понашању и хиперактивности и између супскала емоционалних тешкоћа и хиперактивности.
Кључне речи: социоемоционална прилагођеност, адолесценти, дом ученика.
SOCIOEMOTIONAL ADAPTABILITY OF ADOLESCENTS IN A DORMITORY
Summary: In this paper, we dealt with the socioemotional adaptability of adolescents who are the beneficiaries of secondary school studentsʼ dormitory. Considering the fact that the circumstances in which these young people live are special, the research aims at determining whether adolescents in secondary school studentsʼ dormitory have adaptation problems and, if so, to what extent these problems are expressed. The sample consists of 61 pupils of the first year of secondary school, 37 boys and 24 girls aged 15 and 16 who are beneficiaries of the services of the Secondary Schools Student Dormitory in Jagodina. We used the descriptive research method, and from the correlation measures the Spirman’s correlation coefficient was used, and also the hi-square test. (χ²). The research uses The Strengths and Difficulties Questionnaires – SDQ (Goodman, 1997). The results show that 51 respondents (83.6%) were assessed as being adapted. A full-scale result that is indicative of professional psychological assistance appeared with a total of 4 (6.6%) respondents. Eleven respondents (18.03%) had high need for professional assistance in at least one sphere of research, and 19 respondents (31.15%) had a moderate need for assistance. The highest number of respondents expressed the need for professional assistance in subscale of emotional difficulties – 6 (9.8%) and behavioral problems – 6 (9.8%). The largest number of students in the category of moderate need for professional help was recorded on the subscale problem with peers – 10 (16.4%). There is a positive and moderately statistically significant association between the subscale problems of behavior and hyperactivity and between the subscales of emotional difficulties and hyperactivity.
Key words: socioemotional adaptation, adolescents, students` dormitory.
Литература/References
Arnett, J. (2000). Emerging adulthood: A conception of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
Berndt, T. (1979). Developmental changes in conformity to peers and parents. Developmental Psychology, 15(6), 606–616.
Berndt, T. (1996). Exploring the effects of friendship quality on social development. In W. M. Bukowski, A. F. Newcomb & W. W. Hartup (eds.): The company they keep: Friendship in childhood and adolescence (346–365). New York: Cambridge University Press.
Bukowski, W. & Hoza, B. (1989). Popularity and friendship: Issues in theory, measurement, and outcome. In T. J. Berndt & G. W. Ladd (Eds.): Peer relationships in child development (15–45). New York: Wiley.
Bronfenbrenner, U. & Ceci, S. (1994). Nature-nurture reconceptualized in developmental perspective: a bioecological model. Psychological Review, 101(4), 568–586.
Vranješević, J. (2003). O adolescenciji. U J. Vranješević et al. Vršnjačka medijacija. Beograd: Kinderberg & GTZ.
Vulić-Prtorić, A. (2002). Obiteljske interakcije i psihopatološki simptomi u djece i adolescenata. Suvremena psihologija 5(1), 31–51.
Vulić-Prtorić A. (2005). Upitnik psihosomatskih simptoma za djecu i adolescente. Suvremena psihologija, 8(2), 211–227.
Goodman, R. (1997). The Strenghts and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581–586.
Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38(4), 1025–1034.
Žunić-Pavlović, M., Kovačević-Lepojević, M. Pavlović, M. (2009). Procena socijalnog funkcionisanja učenika u školskoj sredini. Nastava i vaspitanje, 58(3), 399–420.
Kozjak-Mikić, Z., Jokić-Begić, N. i Bunjevac,T. (2012). Zdravstvene teškoće i izvori zabrinutosti adolescenata tijekom prilagodbe na srednju školu. Psihologijske teme, 21(2), 317–336.
Miočinović, Lj. (2002). Pijažeova teorija intelektualnog razvoja. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
Nurmi, J. & Salmela-Aro, K. (1997). Social strategies and loneliness: A prospective study. Personality and Individual Differences, 23(1), 205–215.
Noack P. & Bernd, P. (1999). Differential trajectories of parent–child relationships andpsychosocial adjustment in adolescents. Journal of Adolescence, 22(6), 795–804.
Patterson, R., DeBaryshe, B. & Ramsey, E. (1989). A developmental perspective on antisocial behavior. American Psychologist, 44(2), 329–335.
Parker, G. & Asher, S. (1993). Friendship and friendship quality in Middle Chilhood: Links With Peer Group Acceptance and Feelings of Loneliness and Social Dissafacation. Developmental Psyhology, 29(4), 611–624.
Ralić-Žic, A. i Cvitković, D. (2011). Razlike u procjenama adaptivnog ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47(1), 109–127.
Rudan, V. (2004). Normalni adolescentni razvoj. Medix: specijalizirani medicinski dvomjesečnik, 52(10), 36–39.
Sroufe, L. A. (1996). Emotional development: The organization of emotional life in the early years. New York: Cambridge University Press.
Spasojević, P. (2011). Uloga socijalnih činilaca razvoja adolescenta. Retrieved January 30, 2017 from the World Wide Web http://pspasojevic.blogspot.com/2011/04/blog-post_9773.html.
Sujoldžić, A., Rudan, V. i De Lucia, A. (2006). Adolescencija i mentalno zdravlje: kratki obiteljski priručnik. Zagreb: Institut za antropologiju, Hrvatsko antropološko društvo.
Havighurst, R. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay (Original work published 1948).
Hall, G. S. (1904). Adolescence: Its psychology and its relations to physiology, anthropology, sociology, sex, crime, religion, and education (I & II). New York: D. Appleton & Co.
Cowen, E. (1973). Social and community interventions. Annual Review of Psychology, 25(1), 423–472.
Šurbanovska, O. (2012). Korelati socijalnog ponašanja deteta u školskoj sredini. Primenjena psihologija, 5(1), 25–41.