Скочи на садржај

 

Преузмите комплетан рад/Download

Аутор:  Далиборка С. Пурић, Вук М. Секач

DOI 10.5937/ZRPFU2224077

УДК 004.087:37.091.64

 

ПРЕДНОСТИ И ОГРАНИЧЕЊА ПРИМЕНЕ Е-УЏБЕНИКА У НАСТАВИ СРПСКОГ ЈЕЗИКА ИЗ ПЕРСПЕКТИВЕ УЧИТЕЉА И БУДУЋИХ УЧИТЕЉА

Апстракт: Електронски уџбеник као продукт дигиталне технологије има потенцијално важну улогу у процесу учења и наставе. Аутори у раду испитују мишљења учитеља (N = 366) и будућих учитеља (N = 176) у вези са (а) предностима и (б) ограничењима примене е-уџбеника у настави срп­ског језика у млађим разредима основне школе. Истраживачки налази пока­зују слагање у процени позитивних и негативних аспеката примене овог уџбеничког формата у настави. Притом се као најважније предности препо­знају мултимедијалност, интерактивност и хипертекстуалност, а као најва­жнија ограничења – слабљење непосредне комуникације између ученика и учитеља, читање са екрана и немогућност примене на поједине наставне садржаје.

Ефективност и ефикасност примене е-уџбеника у настави и учењу условљена је како карактеристикама структуре и садржаја, тако и начином њиховог коришћења. У том смислу, значајна улога у остваривању потенци­јалног развојно-формативног утицаја електронског уџбеника на ученике припада учитељу, који је одговоран за креирање оптималног окружења за учење.

Кључне речи: електронски уџбеник, предности, ограничења, учи­тељи, будући учитељи.

 

 

ADVANTAGES AND LIMITATIONS OF THE USE OF E-TEXTBOOKS  IN THE SERBIAN LANGUAGE TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND FUTURE TEACHERS

Summary

Electronic textbook as a product of digital technology has a potentially important role in the learning and teaching process. The authors examine the opinions of teachers (N = 266) and future teachers (N = 176) regarding (a) the advantages and (b) limitations of the use of e-textbooks in the Serbian language teaching in younger grades of elementary school. The research findings show there is an agreement in the assessment of positive and negative aspects of the use of this textbook format in teaching. Multimedia, interactivity and hypertextuality are recognized as the most important advantages, and as the most important limitations – the weakening of direct communication between pupils and teachers, screen reading and the impossibility of its application to certain teaching contents.

Effectiveness and efficiency of the use of e-textbooks in teaching and learning is determined both by the characteristics of its structure and content and by the way they are used. In that sense, a significant role in achieving the potential developmental and formative impact of electronic textbooks on students is played by a teacher, who is responsible for creating an optimal learning environment.

Keywords: electronic textbook, advantages, limitations, teachers, future teachers.

 

 

 

Литература

Aleksić, V. & Ivanović, M. (2017). A Literature Review of Empirical Research on the Effects of Digital Games on Learning Styles and Multiple Intelligences. Croatian Journal of Education, 19(2), 511–562. DOI 10.15516/cje.v.

Aleksić, V. (2019). Digital game-based learning operationalization strategies. Zbornik radova, 22(21), 279–290. Retriеved August 12, 2022 from the World Wide Web https://zbornikradova.pfu.kg.ac.rs/21-19/.

Божић, С. (2014). Значај теорије хипертекста за наставу књижевности. У Б. Димитријевић (ур.): Свет у књижевности – књижевност у свету (59‒72). Ниш: Филозофски факултет. Retriеved Аugust 5, 2022 from the World Wide Web https://izdanja.filfak.ni.ac.rs/zbornici/2014/download/889_817c63dd85e6e74f
96064ace21c1b784.

Bus, G. A, Takach, K. Z & Kegel, C. A. T. (2015). Affordances and limitations of electronic storybooks for young children’s emergent literacy. Developmental review, 35, 79‒97. Retriеved May, 5, 2022 from the World Wide Web https://www.research.ed.ac.uk/files/242178015/BusEtal2014DRAffordancesAndLimitations.pdf.

Danilović, М. (2011). Nastavnik kao uzor, model, idol, ideal, simbol, vrednost, tj. mera savršenog i svestrano obrazovanog čoveka. U D. Golubović (ur.), Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja, rad štampan u celini, 3–5. jun 2011, Čačak (3–25). Čačak: Tehnički fakultet. Retriеved April 6, 2022 from the World Wide Web http://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/tio6/radovi/1)%20Uvodni%
20referati/PDF/101%20Danilovic%20-%20Nastavnik%20kao%20uzor.pdf.

Dobler, E. (2015). E-textbooks. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(6), 482–491. DOI 10.1002/jaal.391.

Duran, E. (2013). Investigation on views and attitudes of students in Faculty of Education about reading and writing on screen. Educational Research and Review, 8(5), 203‒211. Retriеved June 12, 2022 from the World Wide Web https://
academicjournals.org/article/article1379667224_Duran.pdf.

Закон о уџбеницима (2015). Службени гласник Републике Србије, број 68/2015.

Zipke, M. (2014). Building an E-book library. Reading Teacher, 67(5), 375‒383. Retriеved September 12, 2022 from the World Wide Web https://ila.onlinelibrary.
wiley.com/doi/abs/10.1002/trtr.1221.

Zucker, A. T, Moody, K. A & McKenna, C. M. (2009). The effects of electronic books on prekindergarten-to-grade 5 students’ literacy and language outcomes: a research synthesis. Journal of Educational Computing Research, 40(1) 47‒87. Retriеved August 12, 2022 from the World Wide Web https://www.academia.edu/844162/
The_Effects_of_Electronic_Books_on_Pre_Kindergarten_to_Grade_5_Students_Literacy_and_Language_Outcomes_A_Research_Synthesis.

Ивић, И., Пешикан, А. и Антић, С. (2008). Водич за добар уџбеник. Нови Сад: Платонеум.

Jensen, J. F. (1998). Interactivity: Tracking a new concept in Media and Communication Studies. Nordicom Review, 1, 185‒204. Retriеved September 12, 2022 from the World Wide Web http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1534605 /FULLTEXT01.pdf.

Kim, S. W. & Lee, M. G. (2012). Utilization of Digital Textbooks in Korea. In T. T. Goh, B. C. Seet & P. C. Sun (eds.): E-Books & E-Readers for E-Learning. Wellington: Victoria Business School. Retriеved May 9, 2022 from the World Wide Web https://files.core.ac.uk/pdf/86/9543886.pdf.

Костић, Љ. и Пурић, Д. (2021). Ставови студената педагошких и учитељских факултета Западног Балкана о коришћењу електронске књиге у измењеном друштвеном контексту. У С. Маринковић (ур.): Наука, настава, учење у измењеном друштвеном контексту (73–94). Ужице: Педагошки факултет.

Lau, R. W. H, Yen, N. Y, Li, F. & Wah, B. (2014). Recent development in multimedia e-learning technologies. Retriеved May 5, 2022 from the World Wide Web https://
www.researchgate.net/publication/257676338_Recent_development_in_multimedia_e-learning_technologies.

Liu, Z. (2012). Is it time for wider acceptance of e-textbooks?An examination of student reactions to e-textbooks. Chinese Journal of Library and Information Science, 5(3), 76‒87. Retriеved September 11, 2022 from the World Wide Web https://
scholarworks.sjsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1068&context=slis_pub.

Lu, T. (2008). Effects of multimedia on motivation, learning and performance: The role of prior knowledge and task constraints (Unpublished doctoral dissertation). Retriеved May 5, 2022 from the World Wide Web https://etd.ohiolink.edu/
apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=osu1218660147&disposition=inline.

Маширевић, Љ. (2015). Утицај дигитализације на будућност књиге. Kultura: časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku, 147, 82–99.

Moreno, R. (2006). Learning with high tech and multimedia environments. Current Directions in Psychological Science, 15, 63‒67. DOI 10.1111/j.0963-7214.2006.00408.x.

Paivio, A. (1986). Mental representations: A dual-coding approach. New York: Oxford University Press.

Пешикан, А. (2016). Најчешће заблуде о информационо-комуникационим технологијама у образовању. Настава и васпитање, LXV(1), 31–46.

Правилник о стандардима квалитета уџбеника и упутство о њиховој употреби (2018). Просветни гласник, Службени гласник Републике Србије, број 45/2018.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1–6. Retriеved May 5, 2022 from the World Wide Web https://www.marcprensky.
com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf.

Schomisch, S., Zens, M. & Mayr, P. (2013). Are e-readers suitable tools for scholarlywork?. Results from a user test. Online Information Review, 37(3), 388‒404. Retriеved June 2, 2022 from the World Wide Web https://www.researchgate.net/publication/224907251_Are_ereaders_suitable_tools_for_scholarly_work.

Shamir, A. (2009). Processes and outcomes of joint activity with e‐books for promoting kindergarteners’ emergent literacy. Educational Media International, (46)1, 81–96. DOI 10.1080/09523980902781295.

Sun, J., Flores, J. & Tanguma, J. (2012). E-textbooks and students’ learning experiences. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 10(1), 63‒77. Retriеved June 3, 2022 from the World Wide Web https://www.researchgate.net/publication/
261540393_ETextbooks_and_Students’_Learning_Experiences.

Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4, 295–312. DOI 10.1016/0959-4752(94)90003-5.

Теркл, Ш. (2011). Сами заједно. Београд: Клио.

Tosun, N. (2014). A Study on Reading Printed Books or E-books: Reasons for Student-Teachers Preferences. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 13(1), 21–28. Retrieved July 28, 2022 from the World Wide Web https://files.eric. ed.gov/fulltext/EJ1018172.pdf.

The Horizon Report (2011). The New Media Consortium. Retriеved August 23, 2022 from the World Wide Web https://library.educause.edu/-/media/files/library/2011 /2/hr2011-pdf.pdf.

Carr, N. (2011). The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. New York: W. W. Norton & Company.

Young, J. R. (2009). This could be the year of e-textbooks, if students accept them. Chronicle of Higher Education. Retriеved May 3, 2022 from the World Wide Web https://www.chronicle.com/article/this-could-be-the-year-of-e-textbooks-if-students-accept-them/