Скочи на садржај

Преузмите комплетан рад/Download

Аутори: Драгана Р. Бјекић, Лидија Ђ. Златић

ДОИ: 10.5937/ZRPFU2325029B

УДК: 005.914.3:159.9

 

ЖИВОТНИ СТИЛОВИ И ПРЕДУЗЕТНИЧКА ОРИЈЕНТАЦИЈА СТУДЕНАТА – БУДУЋИХ ПРОСВЕТНИХ РАДНИКА

Апстракт: Наставници непосредно усмеравају формирање вредно­сног система ученика и њихове вредносне и будуће професионалне оријен­тације. У раду је разматрана повезаност вредносних оријентација студената просветних професија и предузетничке оријентације. Примењене су Скала животних стилова и Скала предузетничке оријентације. Узорак обухвата 258 студента три факултета у Србији на којима се образују васпитачи, учи­тељи и наставници. Утврђено је да студенти више преферирају делатни, ути­литарни, естетски и хедонистички животни стил, тј. животне стилове окре­нуте ка сопственој добробити, мање од осталих животни стил оријента­ције ка моћи и угледу, а сопствену предузетничку оријентацију процењују као умерену. Предузетничка оријентација као композитна мера и компо­ненте спремност на ризик и компетитивност позитивно корелирају са пре­ферира­њем два стила – са животним стилом оријентације ка моћи и угледу и животним стилом прометејског активизма, а проактивност са прометеј­ским активизмом и алтруистичким животним стилом, односно са просоци­јалним животним стиловима. Закључено је да су потребне системске обра­зовне интервенције ради развоја предузетничке оријентације студената про­свет­них професија. Ове интервенције треба да буду интегрисане у иници­јално образовање просветних радника као посебни програми предузетнич­ког образовања, али и посредно, оснаживањем животних стилова и вредно­сних оријентација формативних за професионално ангажовање у васпитно-обра­зовном процесу.

Кључне речи: студенти просветних професија, вредносне оријента­ције, животни стилови, предузетничка оријентација.

 

Dragana R. Bjekić

University of Kragujevac, Faculty of Technical Sciences, Čačak

Lidija Đ. Zlatić

University of Kragujevac, Faculty of Education, Užice

LIFESTYLES AND ENTREPRENEURIAL ORIENTATION OF FUTURE TEACHERS

Summary: Based on the importance of the teacher’s directions to developing pupils’ value systems, value orientation, and professional orientation, the connection between future teachers’ value orientation and their entrepreneurial orientation, as an important component of entrepreneurial behaviour, is considered in the paper. The scale of lifestyles and the scale of entrepreneurial orientation are applied. The sample consists of 258 university students from three faculties with departments of education of preschool teachers, class/primary school teachers, and subject teachers. The following results were obtained: the students preferred the working lifestyle, the utilitarian lifestyle, the esthetic lifestyle, and the hedonistic lifestyle (these are the lifestyles oriented toward one’s well-being) more than the others, and they preferred a lifestyle of orientation toward power and respect less than the others. They assessed their entrepreneurial orientation as moderate. Entrepreneurial orientation as a composite measure and some of its separated components – readiness for risk and competitiveness correlated positively with the level of preferring two lifestyles: the lifestyle of orientation toward power and respect and the lifestyle of Prometheus activism; proactivity correlated with Prometheus activism and altruistic lifestyles, that is, with prosocial lifestyles. The main conclusion is that systematic educational interventions for the development of the entrepreneurial orientation of future teachers are necessary. These interventions should be integrated into future teacher pre-service education both directly as programmes of entrepreneurship education and indirectly as activities enhancing lifestyles and value orientation, which are formative for their professional engagement in the educational process.

Keywords: future teachers, value orientation, lifestyles, entrepreneurial orientation.

Литература:

Bilić, I., Prka, A. & Vidović, G. (2011). How does education influence entrepreneurship orientation?. Case study of Croatia. Management, 16(1), 115–128.

Бјекић, Д. и Златић, Л. (2021). Психологија предузетништва: наставник у фокусу. Ужице: Педагошки факултет.

Бјекић, Д., Златић, Л. и Златковић, Б. (2023). Предузетничка оријентација студенткиња просветних професија. Иновације у настави, 36(1), 70–85. DOI 10.5937/inovacije2301070B

Бјекић, Д., Стојковић, М. и Златић, Л. (2019). Професионално опредељивање матураната гимназија и средњих стручних школа: има ли места за наставничке професије? У С. Маринковић (ур.): Наука, настава, учење – проблеми и перспективе (99–114). Ужице: Педагошки факултет.

Бојовић, Ж. (2017). Терминалне вредности – животни циљеви: перспектива студената будућих учитеља и васпитача. Иновације у настави, 30(4), 35–48.

Bojović, Ž., Vasilijević, D. & Suzdilovski, D. (2015). Values and value orientations of students, future primary school teachers and preschool teachers. Croatian Journal of Education, 17(3SP.ED). DOI https://doi.org/10.15516/cje.v17i0.1339

Брковић, А. (1991). Промене личности ученика под утицајем наставе. Чачак: Технички факултет.

Brković, A. i Bjekić, D. (1999). Vrednosne orijentacije studenata budućih nastavnika. Zbornik radova Učiteljskog fakuteta u Užicu, 2, 89–108.

Brković, A., Bjekić, D. i Zlatić, L. (2006). Psihološki profil budućih nastavnika. U D. Golubović (ur.). Zbornik radova konferencije Tehničko (tehnološko) obrazovanje u Srbiji (462–470). Čačak: Tehnički fakultet.

Bukvić, D. (1982). Vrednosne orijentacije naših studenata – analiza istraživanja u obrazovanju. Zbornik Pedagoške akademije, Užicе, 7–14.

Vogelsang, L. (2015). Individual entrepreneurial orientation: An assessment of students. Arcata, California: Humboldt State University. Retrieved September 2018 from the World Wide Web http://humboldtdspace.calstate.edu/bitstream/handle/10211.3/
150384/vogelsang_laura_a_Summer2015.pdf.

Ђорђевић, М. (2019). Улога наставника у подстицању просоцијалног понашања ученика. Зборник радова Педагошког факултета у Ужицу, 22(21), 27–44. DOI 10.46793/Zbradova21.027DJ

Zgaga, P. (ed.) (2006). The prospects of teacher education in South-East Europe. Ljubljana: Centre for Educational Policy Studies.

Zlatić, L. i Bjekić, D. (2008). Životni stilovi kao vrednosni okvir profesionalne etike nastavnika. U R. Petrović (ur.): Etička dimenzija obrazovanja (282–292). Jagodina: Pedagoški fakultet.

Jacobs, J.,Wrigh, P. & Richards, V. A. (2022). Students perceptions of learning life skills through the teaching personal and social responsibility model an exploratory study. Frontier in Sports and Active Living, 4. htpp://doi.org/10.3389/fspor2022 898738

Joksimović, S. (1992). Odnos učenika prema pojedinim načinima života kao pokazatelj njihovih vrednosti orijentacija. Psihologija, 25(1–2), 7–23.

Joksimović, S. i Janjetović, D. (2008). Pojam o sebi i vrednosne orijentacije adolescenata. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 40(2), 288–305.

Kocić, Lj. (1989). Kako nastavnici ocenjuju društveni status svoje profesije i koliko su njime zadovoljni. Nastava i vaspitanje, 38(4), 346–357.

Kuzmanović, B. (1986). Preferencije načina života. Zbornik Filozofskog fakulteta, 14, 45–67.

Lazarević, D. i Janjetović, D. (2003). Vrednosne orijentacije studenata budućih vaspitača: stabilnost ili promena. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 35, 289–307.

Luković, S. i Čizmić, S. (2012). Povezanost preferencija životnih stilova i profesionalnih interesovanja petnaestogodišnjaka. Primenjena psihologija, 81–108.

Matić Tandarić, M. (2021). Životni stilovi adolescenata u potrošački orijentiranom društvu. Odgojno-obrazovne teme, 4(1), 5–22.

Mladenović, U. i Knebl, J. (2000). Vrednosne orijentacije i preferencije životnih stilova adolescenata. Psihologija, 33(3–4), 435–454.

Pantić, D. (1990). Promene vrednosnih orijentacija mladih u Srbiji. Beograd: Institut društvenih nauka.

Petrović Bjekić, D. (1995). Životni stilovi nastavnika. Psihologija, 28(1–2), 33–149.

Popov, B., Varga, S., Jelić, D. & Dinić, B. (2019). Psychometric evaluation of the Serbian adaptation of the individual entrepreneurial orientation scale. Education+Training, 61(1), 65–78. https://doi.org/10.1108/ET-03-2018-0058

Pfeifer, S., Šarlija, N. & Zekić Sušac, M. (2016). Shaping the entrepreneurial mindset: Entrepreneurial intentions of business students in Croatia. Journal of Small Business Management, 54(1), 102–117. https://doi.org/10.1111/jsbm.12133

Santos, S. C., Caetano, A. & Curral, L. (2013). Psychosocial aspects of entrepreneurial potential. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 26(6), 661–685. https://doi.org/10.1080/08276331.2014.892313

Stenholm, P., Ramstrom, J., Riikka, F. & Neeimen, L. (2021). Unintentional teaching of enterprenuiral competencies. Industry and Higher Education, 35(2), 095042222110180.

Stephan, U. (2008). National culture and entrepreneurship – or which country is most entrepreneurial?. In J. A. M. León, M. Gorgievski & M. Lukes (еds.): Teaching psychology of entrepreneurship: Perspective from six European countries (69–78). Madrid: Universidad Nаcional de Educacion a Distancia.

Schillo, S. (2011). Entrepreneurial orientation and company performance: Can the academic literature guide managers?. Technology Innovation Management Review, November 2011, 20–25.

Thompson, G. (2021). The global report on the status of teachers 2021. Education International Research. Retrieved February 20, 2023 from the World Wide Web https://www.ei-ie.org/en/item/25403:the-global-report-on-the-status-of-teachers-2021.

Tselepis, T., J., Nieuwenhuizen, C. & Schachtebeck, C. (2021). To live and to learn: Practice-led learning through entrepreneurship education. Inovacije u nastavi, 34(2), 12–26. DOI 10.5937/inovacije2102012T

Fernández-Serrano, J. & Liñán, F. (2014). Cultura y emprendimiento: El caso de Latinoamérica. Culture and Entrepreneurship: The Case of Latin America. Revista Innovar, 24, Edición Especial 2014, 169–180.

Havelka, N. i sar. (1990). Efekti osnovnog školovanja. Beograd: Filozofski fakultet – Institut za psihologiju.

Hayat, N. & Riaz, M. T. (2011). The entrepreneurial orientation can enhance the teacher performance in higher education. Revista Romaneascapentru Educatie Multidimensionala, 3(8), 85–96.

Cvetković, S. (1990). Vrednosne orijentacije nastavnika osnovne škole. Inovacije u nastavi, 3(4), 223–230.

Wu, Y. (2009). Entrepreneurial Orientation, Entrepreneurial Intent and New Venture Creation: Test of Framework in a Chinese Context. PhD Dissertation. Blackburs,Virginia: Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State Institute. Retrieved 2018 from the World Wide Web https://vtechworks.lib.
vt.edu/bitstream/handle/10919/28298/JinpeiWu.pdf?sequence=1

Wu, S. & Wu, L. (2008). The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(4), 752–774. https://doi.org/10.1108/14626000810917843