Скочи на садржај

Преузмите комплетан рад/Download

Аутор: Јелена Л. Петковић

ДОИ: 10.5937/ZRPFU2325115P

УДК: 821.163.41.09-31 Ненадић Д.

 

ДОБРИЛо НЕНАДИЋ и језичко завичајно наслеђе: лингвистички и образовни контекст (на примеру романа Време кокошки)

Апстракт: У раду се разматра језичко-стилски и образовни потен­цијал романа Време кокошки (2013) Добрила Ненадића, писца чији се један део опуса може применити за упознавање завичајне књижевности. Отвара се проблем ученичког упознавања културног наслеђа уже заједнице, како би се уз европске вредности у образовању изграђивала свест о вредностима сопствене културе. Циљ је да се из лингвостилистичке перспективе осветле особености романа Време кокошки, као и да се испитају могућности при­мене овог романескног остварења у средњошколском образовању за под­стицање ученика да се упознају са завичајним наслеђем. Спроведено је истраживање квалитативног типа, техником анализе садржаја (1) на кор­пусу научне литературе која се бави делима Добрила Ненадића, као и на (2) корпусу једног остварења овог писца. Анализа је показала да ће примена завичајне наративне прозе у средњошколској настави и ваннаставним актив­ностима омогућити: (1) да се ученици упознају са идиолектом завичајног књижевника; (2) да наставници на конкретном тексту осмисле ученичке активности за истраживање језичке завичајне баштине. Закључује се да Ненадићев роман Време кокошки, захваљујући језичко-стилским одликама и образовним вредностима, представља подстицајно дело за средњошколску наставу, посебно за разноврсне ваннаставне активности из српског језика.

Кључне речи: завичајно наслеђе, настава српског језика, језичко-стилски потенцијал, образовни потенцијал, роман Време кокошки Добрила Ненадића.

 

Jelena L. Petković

University of Kragujevac, Faculty of Philology and Arts

DOBRILO NENADIĆ AND NATIVE LANGUAGE HERITAGE: LINGUISTIC AND EDUCATIONAL CONTEXT (ON THE EXAMPLE OF THE NOVEL Vreme kokoški)

Summary: The paper discusses the linguistic, stylistic and educational potential of the novel Vreme kokoški (2013) by Dobrilo Nenadić, part of whose oeuvre can be used to introduce native literature. The problem of student familiarization with the cultural heritage of the immediate community opens up, in order to build awareness of the values ​​of one’s own culture along with European values ​​in education. The goal is to shed light on the peculiarities of the novel Vreme kokoški from a linguo-stylistic perspective, as well as to examine the possibilities of utilizing this novel in high school education to encourage students to become familiar with their native heritage. A qualitative research analysis was conducted using the technique of content analysis 1) on the corpus of scientific literature dealing with the works of Dobrilo Nenadić, as well as (2) on the corpus of one of the writer’s works. This analysis showed that the application of native narrative prose in high school classes and extracurricular activities will enable: (1) students to become familiar with the idiolect of the native writer; (2) teachers to design student activities for researching native language heritage usinga specific text. It is concluded that Nenadić’s novel Vreme kokoški (2013), thanks to its linguistic and stylistic features and educational values, represents a stimulating work for secondary school teaching, especially for various extracurricular activities in the Serbian language.

Keywords: native heritage, Serbian language teaching, linguistic and stylistic potential, educational potential, novel Vreme kokoški by Dobrilo Nenadić.

Извори:

Ненадић, Д. (2014). Време кокошки. Београд: Лагуна.

Литература:

Аврамовић, З. (2012). Културни идентитет у образовању ‒ између чувања и губљења. У И. Чутура и В. Трифуновић (ур.), Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета: образовање и васпитање – традиција и савременост, Том I, рад штампан у целини, 16. 4. 2011, Јагодина (47–60). Јагодина: Педагошки факултет.

Benjak, М. i Ljubešić, M. (2013). Od Peruška do otvorenog sustava. Zagreb: Školska knjiga.

Вељовић, J. (2018). Завичајна књижевност у савременом књижевном образовању (методички приступ). Учење и настава, IV (3), 499–512.

Деретић, Д. (2019). Аутентичност приповиједања и језика у роману Време кокошки Добрила Ненадића. У Ј. Делић (прир.), Ћоровићеви сусрети: Српска проза данас – Књижевно дјело Добрила Ненадића, рад штампан у целини, 20. 9. 2019, Гацко (207–211). Билећа: СПКД „Просвјета”.

Ђуровић, С. и Спасојевић, М. (2017). Стилска функција антропонимијских јединица у роману Време кокошки Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност: (Српски) језик у комуникативној функцији, рад штампан у целини, 28–29. 10. 2016, Крагујевац (179–188). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Ђуровић, С. и Спасојевић, М. (2020). Стилска функција антропонимијских јединица у роману Деспот и жртва Добрила Ненадића. Наслеђе, 46, 9–17.

Elez, К. (2012). Pojmovno određenje zavičajne baštine. U N. Cambi (ur.): Zavičajna baština i održivi razvoj (13–23). Split: Književni krug.

Ковачевић, М. (2015). Стилистика и граматика стилских фигура. Београд: Јасен.

Ковачевић, М. (2018). Стилске доминанте српских прозних писаца. Андрићград (Вишеград): Андрићев институт.

Ковачевић, М. (2019). Специфичност Ненадићевог Доротеја у лингвистичкој типологији моерног српског романа. У Ј. Делић (прир.), Ћоровићеви сусрети: Српска проза данас – Књижевно дјело Добрила Ненадића, рад штампан у целини, 20. 9. 2019, Гацко (81–102). Билећа: СПКД „Просвјета”.

Костић, Љ. (2012а). Књижевноисторијски и дидактички аспекти путописа Владана Ђорђевића. Зборник радова Учитељског факултета, 14, 149–162.

Костић, Љ. (2012б). Мемоари и аутобиографије као извор за реализацију васпитно-образовних циљева у основној школи. У К. Шпијуновић (ур.), Настава и учење – циљеви, стандарди, исходи, рад штампан у целини, 9. 11. 2012, Ужице (447–458). Ужице: Учитељски факултет.

Краварушић, В. (2012). Ставови ученика о проевропским и националним вредностима. У И. Чутура и В. Трифуновић (ур.), Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета: образовање и васпитање – традиција и савременост, Том II, рад штампан у целини, 16. 4. 2011, Јагодина (241–253). Јагодина: Педагошки факултет.

Милошевић, Ј. (2019). Лексички слој у роману Доротеј Добрила Ненадића. У Ј. Делић (прир.), Ћоровићеви сусрети: Српска проза данас – Књижевно дјело Добрила Ненадића, рад штампан у целини, 20. 9. 2019, Гацко (103–123). Билећа: СПКД „Просвјета”.

Николић, В. (1986). Слој јединица значења у језику историјских романа Добрила Ненадића. Међај, VII(11–12), 37–44.

Николић, В. и Николић, М. (2015). Стилистичка функција дијалектизама у роману Време кокошки Добрила Ненадића. Исходишта, 1, 333–342.

Nikolić, V. (2012). Pedagoški aspekti putopisa francuskog slaviste Emila Omana o starom Užicu. Зборник радова Учитељског факултета, 14, 131–148.

Николић, М. (2009). Поредбене реченице са значењем једнакости у романима Добрила Ненадића. Узданица, VI(2), 39–50.

Николић, М. (2011). Мале фолклорне форме у романима Добрила Ненадића. Зборник радова Учитељског факултета, 13, 165–176.

Николић, М. (2016). Употреба различитих идома у роману Време кокошки Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност, књ 1, Језик, књижевности, уметности, рад штампан у целини, 23–24. 10. 2015, Крагујевац (61–71). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Николић, М. (2017а). Говор ликова и говор приповедача у завичајној прози Добрила Ненадића (лингвостилистички аспект). Исходшта, 3, 297–307.

Николић, М. (2017б). Стилистика приповедања у стварносној прози Добрила Ненадића. Српски језик, ХXII(1–2), 155–174.

Николић, М. (2017в). Текстостилеми у приповедном моделу романа Доротеј Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност: (Српски) језик у комуникативној функцији, рад штампан у целини, 28–29. 10. 2016, Крагујевац (189–199). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Николић, М. (2019). Роман Доротеј Добрила Ненадића у новом средњошколском наставном програму. У Ј. Делић (прир.), Ћоровићеви сусрети: Српска проза данас – Књижевно дјело Добрила Ненадића, рад штампан у целини, 20. 9. 2019, Гацко (149–163). Билећа: СПКД „Просвјета”.

Николић, М. (2021). Литерарно-документарна проза у настави завичајне културе: на примеру писаца из Ужица. Исходишта, 7, 327–246.

Николић, М. и Вељовић, Б. (2018). Нарација и дескрипција у аутобиографији Марије Маге Магазиновић (лингвистички и методички аспект). У С. Маринковић (ур.), Језик, култура, образовање, рад штампан у целини, 2. 11. 2018, Ужице (125–136). Ужице: Педагошки факултет.

Purić, D. (2016). Interculturality in Readers in Serbian Language for Younger Еlementary School Grades. Journal Plus Education, 16(2), 64‒79.

Пурић, Д. (2017). Усавршавање учитеља у функцији развијања интеркултурално­сти. Зборник радова Педагошког факултета, 19, 75–92.

Пурић, Д. и Чутовић, М. (2018). Школа као фактор развијања интеркултуралности. У С. Маринковић (ур.), Језик, култура, образовање, рад штампан у целини, 2. 11. 2018, Ужице (361–374). Ужице: Педагошки факултет.

Ракић, А. (2020). Експресивни супстантиви у роману Време кокошки Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност, књ. 1, Експресивност у српском језику, рад штампан у целини, 25–27. 10. 2019, Крагујевац (135–148). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Skok, J. (1975). Princip zavičajnosti u nastavi književnosti u osnovnoj školi. U M. Kalčić (ur.): Zavičajna književnost u nastavi (59–70). Žminj: Čakavski sabor.

Станковић, М. (2020). Упоредна анализа романа и филма Доротеј Добрила Ненадића. У А. Јовановић и др. (ур.), Млади и србистика 2, Зборник радова полазника образовних програма у НОКЦ „Вук Караџић” у Тршићу (275–288). Београд: Завод за унапређивање образовања и васпитања.

Танасковић, Т. и Лутовац Казновац, Т. (2019). Територијално маркирани фраземи у роману Време кокоши Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност, књ. 1, Вуков Српски рјечник и 200 година савременог српског језика, рад штампан у целини, 26–27. 10. 2018, Крагујевац (65–78). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Ћевриз Нишић, В. (2018). Граматичко-стилистички аспекти кумулације. Прилози настави српског језика и књижевности, 3(3–4), 41–52.

Ћеклић, Н. (2013). Кумулацијске структуре и стилистика реда ријечи. У М. Бабић (ур.). Радови Филозофског факултета, филолошке науке, 15, књ. 1, 161–182.

Urošević, N. i Urošević Hušak, J. (2012). Tematske rute u zavičajnoj nastavi – istarski književni itinereri. Metodički obzori, VII(3), 125–139.

Цветковић, Н. (2011). Поетика завичаја и завичајности, језик и фолклор. У Р. Жугић (ур.), Дијалекат – дијалекатска књижевност, рад штампан у целини, 18. 12. 2010, Лесковац (262–279). Лесковац: Лесковачки културни центар.

Цвијовић, Д. (2022). Експресивна вредност лексема којима се именује особа у роману Време кокошки Добрила Ненадића. У М. Ковачевић и Ј. Петковић (ур.), Српски језик, књижевност, уметност, књ. 1, Језик и стил српског романа, рад штампан у целини, 29–30. 10. 2021, Крагујевац (251‒261). Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет.

Чутовић, М. и Пурић, Д. (2019). Значај и могућности развијања толеранције посредством књижевног текста код деце предшколског узраста. Зборник радова Педагошког факултета, 21, 129–142.

Чутовић, М. и Семиз, М. (2022). Улога књижевноуметничког текста у развоју вредносних критеријума код ученика млађег школског узраста. Зборник радова Педагошког факултета, 24, 95–114.

Чутура, И. и Јовановић, В. (2019). Ћутање и смех као оспољавање ослобађања јунака у роману Доротеј Добрила Ненадића. Књижевна историја, 51(169), 385–405.