Скочи на садржај

Преузмите комплетан рад/Download

Аутори: Биљана С. Јеремић, Александра Р. Трбојевић, Хаџи Живорад М. Миленовић, Бојан Д. Лазић

ДОИ: 10.5937/ZRPFU2325127J

УДК: 37.018.43:004

 

ОСНАЖИВАЊЕ ПЕДАГОШКИХ КОМПЕТЕНЦИЈА УЧИТЕЉА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ САДРЖАЈА ПРЕДМЕТА МУЗИЧКА КУЛТУРА У УСЛОВИМА НАСТАВЕ НА ДАЉИНУ

Апстракт: У раду се истражују компетенције учитеља за реализацију наставе предмета Музичка култура на даљину. У истраживању се пошло од опште претпоставке да нису сви учитељи подједнако компетентни за ефика­сну реализацију наставе Музичка култура на даљину и од посебних претпо­ставки да ће истраживањем бити утврђено да не постоји значајна разликa у проценама учитеља о сопственим дигиталним компетенцијама на основу упознатости с ИКТ и њиховог стручног усавршавања за оснаживање посто­јећих компетенција и стицања нових дигиталних компетенција за реализа­цију наставе предмета Музичка култура на даљину. Да би се то утврдило, у првој половини школске 2021/2022. године, на узорку од 170 учитеља спро­ведено је истраживање, коришћењем онлајн упитника. Резултати истражи­вања показали су да у погледу дужине радног стажа учитеља и њиховог познавања информационо-комуникацио­них технологија не постоји значајна разлика у проценама о сопственим компетенција за реализацију наставе предмета Музичка култура на даљину: c²(2) = 0,164, p = 0,921; и учешћу у програмима професионалног усаврша­вања: c²(2) = 1,839, p = 0,399. На основу резултата истраживања даје се предлог програма обуке учитеља у виду педагошких импликација који под­разумева потребу да учитељи стекну знања за реализацију наставе предмета Музичка култура на даљину: разу­мевање улоге и могућности примене ИКТ; главних информатичких аплика­ција и софтверских пакета; разумевање потенцијала ИКТ; разумевање поу­зданости и важности доступних инфор­мација; и свест о потреби да се поштују етички принципи у интерактивној употреби ИКТ.

Кључне речи: ИКТ, настава, настава предмета Музичка култура, образовна платформа, професионално усавршавање.

 

Biljana S. Jeremić

University of Novi Sad, Faculty of Education, Sombor

Aleksandra R. Trbojević

University of Novi Sad, Faculty of Education, Sombor

Hadži Živorad M. Milenović

University of Priština with temporary head office in Kosovska Mitrovica,Teacher Education Faculty

Bojan D. Lazić

University of Novi Sad, Faculty of Education, Sombor

STRENGTHENING TEACHERʼS PEDAGOGICAL COMPETENCES  FOR THE IMPLEMENTATION OF THE CONTENT OF THE COURSE OF MUSIC CULTURE IN DISTANCE TEACHING

Summary: The research problem of this paper is the competencies of teachers for the implementation of distance teaching in Music Culture. We started with the special assumptions that the research will demonstrate that there is no significant difference in teachers’ assessments of their competencies for the implementation of distance teaching in Music Culture, depending on the impact of their length of service in teaching and their knowledge of ICT and participation in professional development programs in the field of ICT. The research was conducted in the first half of the 2021/2022 school year on a sample of 170 teachers who were surveyed by an online questionnaire. Data collected by the research and processed by descriptive statistics showed that there is no significant difference in the competencies of teachers for the implementation of distance teaching in Music Culture depending on the impact of their length of service in teaching and their knowledge of information and communication technologies: c²(2) = .164; p = .921 and the participation in professional training programs in the field of information and communication technologies: c²(2) = 1.839; p = .399. Based on the research results, the paper proposes a program of professional development of teachers with the aim of increasing the level of their digital competence for the effective implementation of teaching Music Culture. The skills necessary to possess this competence are: the need for ICT in everyday work; ability to search and process information through ICT; ability to access forums and other ways of using ICT and information.

Keywords: ICT, teaching, music culture teaching, educational platforms, professional development.

Литература:

Ayranci, B. & Baskan, A. (2021). Competence Areas as a New Notion Instead of Teacher Competencies. Education Quarterly Reviews, 4(1), 1–14.

Бањац, М. (2017). Стручно усавршавање учитеља у подручју неуроедукације за потребе почетне наставе математике. Нова школа, 12(1), 76–88.

Vasiljević Prodanović, D., Jeremić, B. & Markov, Z. (2017). Role of  Computer and the Internet in Students’ Learning. In I. Rocenau (еd.): “eLearning and Software for Education” Could technology support learning efficiency? I eLearning and Software for Education Conference, 1 (566–571). Busharest: Carol I National Defence University Publishing House.

Guzina, M. (1980). Kadrovska psihologija. Beograd: Naučna knjiga.

Evropski okvir kompetencija prema preporukama Evropskog parlamenta za celoživotno učenje, 2006. 

Здравковић, В. (2017). Ставови учитеља и студената о интегративном приступу као фактору успешне музичке наставе у основној школи. Годишњак Педагошког факултета у Врању, 8(1), 333–342.

Здравковић, Д., Вучковски Миневска, Ј. и Стојадиновић, А. (2018). Место и улога професије учитељ у савременом друштву (социолошки аспект). У З. Момчиловић (ур.): Место и улога учитеља у савременом друштву (22–29). Универзитет у Нишу: Педагошки факултет у Врању.

Jeremić, B., Markov, Z. & Vasiljević Prodanović, D. (2018). Observations of Students – Future Preschool Teachers About the Possibilities of Acquiring Professional Competencies Through Contemporary Technologies. In I. Rocenau (еd.): eLearning and Software for Education, 1 (135–140). Busharest: Carol i National Defence University Publishing House.

Jeremić, B., Pećanac, R., Stanković, E. & Đurđević, T. (2020). Music Technology Software in Adopting Music Teaching Contents. Croatian Journal of Education, 22(1), 263–286.

Jeremić, B. (2022). Competencies of Students necessary to Adopt the Methodology of Teaching Music during Online Learning. In I. P. Gortan Carlin, K. Riman & B. Sušić (ed.): Mùzika: zvuk, logos, odgoj i obrazovanje, terapija (29–55). Pula: Sveučilište Jurja Dobrile.

Jukić, T. i Reić Ercegovac, I. (2008). Zanimanja učitelja i odgajatelja iz perspektive studenata. Metodički obzori: časopis za odgojno-obrazovnu teoriju i praksu, 3(6), 73–82.

Jurkić Sviben, T., Jeremić, B. & Gortan Carlin, I. P. (2021). Student teachersʼ opinion regarding personal competencies for teaching the Music culture class in primary education. Croatian Journal of Education, 23(2), 11–32.

Katalog programa stalnog stručnog usavršavanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika za školsku 2018/2019, 2019/2020. i 2020/2021. (2018). Beograd: Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja.

Кораћ, И. (2015). Компетенције наставника ликовне културе и могућности њиховог професионалног развоја. (Необјављена докторска дисертација). Универзитет у Новом Саду: Филозофски факултет.

Kostović Vranješ, V. i Ljubetić, M. (2008). Kritične točke pedagoške kompetencije učitelja. Život i škola: časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 54(20), 147–162.

Кундачина, М. и Стаматовић, Ј. (2011). Стручно усавршавање наставника и васпитача у акредитованим програмима. Зборник радова Учитељског факултета у Ужицу, 15(14), 371–372.

Lazić, B., Knežević, J. & Maričić, S. (2021). The Influence of Project-based Learning on Student Achievement in Elementary Mathematics Education. South African Journal of Education, 41(3), 1–10.

Ljubetić, M. i Zadro, S. (2009). Samoprocjena kompetentnosti učitelja za pedagoški rad s roditeljima. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 58(1), 33–48.

Maiier, N. & Koval, T. (2021). How to Develop Digital Competence in Pre-Service FL Teachers at University Level. Advanced Education, 18(1), 11–18.

Melash, V., Molodychenko, V., Huz, V., Varenychenko, A. & Kirsanova, S. (2020). Modernization of Education Programs and Formation of Digital Competences of Future Primary School Teachers. International Journal of Higher Education, 9(7), 377–386.

Мијатовић, А. (2000). Лескикон темељних педагошких појмова. Загреб: Едип.

Миленовић, Ж. (2010). Компетенције наставника инклузивне наставе. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 13(12), 241–25.

Миленовић, Ж. (2021а). Елементарна дидактика. Универзитет у Приштини – Косовској Митровици: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.

Миленовић, Ж. (2021б). Оспособљавање студената наставничких факултета за реализацију наставе на даљину. У Л. Радовановић (ур.): Перспективе партнерства власти, привреде и институција високог образовања у подстицању економског развоја (46–53). Универзитет у Источном Сарајеву: Економски факултет у Брчком.

Milenović, Z., Jeremić, B. & Sudzilovski, D. (2020). Perception of Pre-Service Primary School Teachers: Regording the Application of Interactive Educational Software in Classroom. Inovacije u nastavi: časopis za savremenu nastavu, 33(3), 98–110.

Миленовић, Ж. и Јефтовић, М. (2012). Педагошке компетенције родитеља. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 15(14), 43–58.

Миленовић, Ж. и Јефтовић, М. (2013). Васпитачи о педагошким компетенцијама родитеља за васпитање дјеце. Наша школа, Сарајево, 58(63), 99–110.

Миленовић, Х. Ж. и Рајчевић, П. (2022). Интегрисани курикулум. Универзитет у Приштини – Косовској Митровици: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.

Милић, И. (2010). Мотивација ученика као предиспозиција успешне наставе музичке културе ученика млађих разреда основне школе. Узданица, 7(1), 163–171.

Pećanac, R., Jeremić, B. & Milenović, Z. (2016). Digital Media in the Teaching of Music Education. The New Educational Review, 43(1), 236–247.

Pöntinen, S. & Räty Záborszky, S. (2020). Pedagogical Aspects to Support Studentsʼ Evolving Digital Competence at School. European Early Childhood Education Research Journal, 28(2), 182–196.

Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја („Сл. гласник РС – Просветни гласник”, бр. 5/2011).

Previšić, V. (2003). Suvremeni učitelj: Odgojitelj-medijator-socijalni integrator / Contemporary teacher: Educator, me­diator and social integrator. U I. Prskalo i S. Vučak S. (ur.): Učitelj–učenik–škola (13–20). Petrinja: Viša učiteljska škola.

Спасојевић Стојановић, Г. и Тракиловић, Д. (2016). Народна пјесма и њен значај у настави музичке културе у разредној настави. Нова школа, 11(1), 389–397.

Стојановић Јовановић, Б. и Јовановић, С. (2018). Дидактичко-методичко усавршавање наставника здравствене струке – основ за примену иновација. Здравствена заштита, 47(4), 46–52.

Судзиловски, Д. (2015). Колико и како се учитељи индивидуално усавршавају у области музичке културе. Настава и васпитање, 64(3), 521–529.

Trbojević, A. (2022). Škola, učenici i dečija prava u doba korone. U M. Beljanski, M. Cvijetić Vukčević i D. Đorđević (ur.): Obrazovanje u osnovnoj školi u vreme pandemije (83–92). Univerzitet u Novom Sadu: Pedagoški fakultet u Somboru.

Trbojević, A., Borić, E., Hus, V. & Španović, S. (2021). Implementation of content related to children’s rights in schools: How to teach them? – perceptions of future teachers in Serbia, Croatia, and Slovenia. Education, Citizenship and Social Justice, 16(12), 1–10.

Cooper, M. & Alvarado, A. (2006). Preparation, recruitment and retention of teachers. Paris: UNESCO.

Heidari, E., Mehrvarz, M., Marzooghi, R. & Stoyanov, S. (2021). The Role of Digital Informal Learning in the Relationship between Studentsʼ Digital Competence and Academic Engagement during the COVID-19 Pandemic. Journal of Computer Assisted Learning, 37(4), 1154–1166.

Herzog, J., Bačlija Sušić, B. i Županić Benić, M. (2018). Samoprocjena profesionalnih kompetencija studenata ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja u provođenju likovnih i glazbenih aktivnosti s djecom. Nova prisutnost, 16(3), 579–592.

Chrysostomou, A. & Triantafyllaki, A. (2020). Transitioning to online music teacher education: Challenges and opportunities for knowledge development. Teaching, Technology, and Teacher Education during the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field (443–448). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Шкиљевић, Љ. (2016). Анализа заступљености народних пјесама у наставном плану и програму за основну школу у Републици Српској за предмет музичка култура. Нова школа, 11(2), 153–164.