Скочи на садржај

Преузмите комплетан рад/Download

Аутори: Marina Ž. Semiz, Mirjana M. Čutović

ДОИ: 10.5937/ZRPFU2325141S

УДК: 37.018.43:004

 

EXTRACURRICULAR ACTIVITIES DURING THE COVID-19 PANDEMIC: TEACHERS’ EXPERIENCES AND LESSONS

Abstract: Due to the emergence of the COVID-19 pandemic, certain adjustments in the way that extracurricular activities in school are implemented had to be introduced. Given the importance of extracurricular activities in the realization of the school’s educational role and student development, research with the aim of investigating the manner of organization and implementation of extracurricular activities during the COVID-19 pandemic was conducted. A descriptive, non-experimental method and the survey technique were applied. The research included primary school teachers from three districts in Serbia (N = 242). According to the teachers, extracurricular activities were only partially organized due to the pandemic, most commonly directly and through a combination of face-to-face (direct) instruction and online learning platforms, but their implementation was marred by numerous difficulties, which had numerous implications for the areas and possibilities of student participation in school competitions, and the level of engagement in them. The assumption about the influence of independent variables (town, grade year, level of education, professional experience, attitude toward digitization in education, development of a teacher’s digital competencies) on the teachers’ opinions regarding the organization and implementation of extracurricular activities during the pandemic was partially confirmed. Based on the results obtained, recommendations regarding direct instruction were given, and directions for further research in this area were outlined.

Keywords: extracurricular activities, primary school, online learning platforms, teachers, pandemic.

 

Марина Ж. Семиз

Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет, Ужице

Марина М. Чутовић

Универзитет у Крагујевцу, Педагoшки факултет, Ужице

ВАННАСТАВНЕ АКТИВНОСТИ У ВРЕМЕ ПАНДЕМИЈЕ КОВИД-19: ИСКУСТВА НАСТАВНИКА И ПОУКЕ

Резиме: Услед појаве пандемије вируса корона дошло је до прилагођавања у реализацији програма ваннаставних активности у школама. Полазећи од значаја ваннаставних активности у остваривању васпитне улоге школе и развоју ученика, спроведено је истраживање са циљем испитивања начина организације и реализа­ције ваннаставних активности у условима пандемије ковид-19. Примењена је дескриптивно-неекспериментална метода и техника анкетирања. Истраживањем су обухваћени наставници основних школа из три округа у Србији (N = 242). Услед пандемије, како сугеришу наставници, ваннаставне активности су углавном дели­мично организоване, најчешће непосредно и посредством комбинованих активно­сти кроз непосредни рад и онлајн платформе за учење, а њихову реализацију оме­тале су бројне тешкоће, што је имало бројне импликације на области и форме ван­наставних активности, могућност учествовања ученика на такмичењима, као и на степен ангажовања у њима. Делимично је потврђена претпоставка о утицају незави­сних варијабли (место, разред, степен стручне спреме, радни стаж, став према диги­тализацији у образовању, рaзвијеност дигиталних компетенција наставника) на мишљење наставника о организацији и реализацији ваннаставних активности током пандемије. На темељу добијених резултата изведене су препоруке за непо­средну праксу и наговештени су правци за даља истраживања у овој области.

Кључне речи: ваннаставне активности, основна школа, онлајн платформе за учење, наставници, пандемија.

References:

Announcement of the Ministry of Education regarding Operational Plan for Continuing the Work of Schools in Difficult Conditions with a Distance Learning Program for Primary and Secondary School Students [Saopštenje ministarstva prosvete u vezi sa operativnim planom za nastavak rada škola u otežanim uslovima uz program učenja na daljinu za učenike osnovnih i srednjih škola] (2020). Available at https://www.paragraf.rs/koronavirus/strucni-komentari/plan-rada-na-daljinu-za-ucenike-osnovnih-srednjih-skola.html.

Bartkus, K. R., Nemelka, B., Nemelka, M. & Gardner, P. (2012). Clarifying the meaning of extracurricular activity: A literature review of definitions. American Journal of Business Education (AJBE), 5(6), 693–704. Retriеved April 12, 2023 from the World Wide Web https://clutejournals.com/index.php/ AJBE/article /view/7391/ 7459.

Berger, C., Deutsch, N., Cuadros, O., Franco, E., Rojas, M., Roux, G. & Sánchez, F. (2020). Adolescent peer processes in extracurricular activities: Identifying developmental opportunities. Children and Youth Services Review, 118, Article 105457. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105457

Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union. https://data.europa. eu/doi/10.2760/38842.

Чутовић, М. (2021). Слободне активности у оквиру наставе српског језика у измењеном друштвеном контексту. У С. Маринковић (ур.), Наука, настава, учење у измењеном друштвеном контексту (357–370). Ужице: Педагошки факултет.

Decision on Suspension of Teaching in Higher Education Institutions and Primary and Secondary Schools, and the Regular Work of Institutions of Preschool Education [Одлука о обустави извођења наставе у високошколским установама, средњим и основним школама и редовног рада установа предшколског васпитања и образовања] (2020). Службени гласник РС, бр. 30/2020.

Encyclopedia of Pedagogy I [Pedagoška enciklopedija 1] (1989). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

General Instructions for Strengthening the Educational Role of School through the Improvement of Extracurricular Activities in Primary and Secondary School [Опште упутство за јачање васпитне улоге школе кроз унапређивање ваннаставних активности у основним и средњим школама]. (2020). Retrieved March 10, 2023 from the World Wide Web https://zuov.gov.rs/wp-content/uploads/2020/05/vaspitna-uloga-skole.pdf.

Јанковић, П. (2001). Ваннаставне активности и ученичко стваралаштво. Норма, 7(3), 59–78.

LaForge-MacKenzie, K., Tombeau Cost, K., Tsujimoto, K. C., Crosbie, J., Charach, A., Anagnostou, E., Birken, C. S., Monga, S., Kelley, E., Burton, C. L., Nicolson, R., Georgiades, S. & Korczak, D. J. (2022). Participating in extracurricular activities and school sports during the COVID-19 pandemic: Associations with child and youth mental health. Frontiers in sports and active living, 4, 936041. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.936041

Law on the Fundamentals of the Education System [Закон о основама система образовања и васпитања]. Службени гласник РС, бр. 88/17.

Law on Primary Education [Закон о основном образовању и васпитању]. Службени гласник РС, бр. 55/13.

Lunenburg, F. C. (2010). Extracurricular Activities. Schooling, 1(1), 1–4.

Massoni, E. (2011). Positive effects of extracurricular activities on students. Essai, 9(27), 84–87. Retriеved March 21, 2023 from the World Wide Web https://dc.cod.
edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1370&context=essai.

Nurullina, G. M., Muraviyov, A. F., Martyanova, A. A. & Yarmakeev, I. E. (2018). Project technology in the development of communicative competence in schoolchildren: Extracurricular classes of Russian language. Cypriot Journal of Educational Sciences, 13(4), 461–468. https://doi.org/10.18844/cjes.v13i4.3897

Павловић, Б. М., Цицовић Сарајлић, Д. Ј. и Ковач, А. М. (2016). Хорско певање у млађим разредима основне школе. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 46(1), 259–277. https://doi.org/10.5937/zrffp46-10808

People for Education (2021). The Far Reaching Costs of Losing Extracurricular Activities During COVID-19. People for Education. Retrieved March 10, 2023 from the World Wide Web https://peopleforeducation.ca/reports/.

Пјурковска Петровић, К. и Шевкушић Мандић, С. (1997). Слободне активности ученика: рад секција у основним школама. Настава и васпитање, 46(2–3), 350–361.

Professional Instructions for Organization and Implementation of Teaching in 2020/2021 [Стручно упутство за организацију и реализацију образовно-васпитног рада у основној школи у школској 2020/2021. години] (2020). Ministarstvo prosvete Republike Srbije. Retrieved March 12, 2023 from the World Wide Web https://www.portal.edu.rs/aktuelno/izdvojene-vesti/uputstva-za-organizovanje-i-realizaciju-nastave-u-osnovnoj-i-srednjoj-skoli-kao-i-o-merama-zastite-zdravlja-ucenika-i-zaposlenih-u-skolama/

Rahayu, A. P. & Dong, Y. (2023). The Relationship of Extracurricular Activities with Students’ Character Education and Influencing Factors: A Systematic Literature Review. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 459–474. Retriеved April 14, 2023 from the World Wide Web http://www.journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/2968.

Strategy for the Development of Education in Serbia by 2020 [Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године]. „Службени гласник РС”, број 107/12.

Strategy for the Development of Education in Serbia by 2030 [Стратегија развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године]. „Службени гласник РС”, број 63/21.

Šiljković, Ž., Rajić, V. i Bertić, D. (2007). Izvannastavne i izvanškolske aktivnosti. Odgojne znanosti, 9(2), 133–145. Retriеved April 7, 2023 from the World Wide Web https://www.researchgate.net/publication/299078457_Extracurricular_ activities.pdf.

Тадић, А. С. (2021). Образовање на даљину или удаљавање од образовања – осврт на школовање у руралним подручјима. У В. Спасеновић (ур.): Образовање у време ковид кризе: где смо и куда даље (215–229). Београд: Филозофски факултет.

Valjan Vukić, V. (2016). Izvannastavne i izvanškolske aktivnosti učenika-višestruke perspektive. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 65(1), 33–57. Retriеved April 1, 2023 from the World Wide Web https://hrcak.srce.hr/file/261354.

Vasilijević, D., Bojović, Ž., Semiz, M. & Sudzilovski, D. (2023). Personal Predictors of Online Teaching – Experiences of the Teachers in Serbia in the Covid Regime. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 11(1), 63–75. DOI 10.23947/2334-8496-2023-11-1-63-75

Vidulin, S. i Papak, P. P. (2018). Vannastavne aktivnosti: pogled u budućnost. Artefact, 4(1), 15–25. Retriеved April 1, 2023 from the World Wide Web https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2406-3134/2018/2406-31341801015V.pdf.

Вучковић, М. (1988). Методика наставе српскохрватског језика у млађим разредима основне школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S. & Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. Publications Office of the European Union, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC101254.

Vuorikari, R., Kluzer, S. & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. DOI 10.2760/490274, JRC128415