Преузмите комплетан рад/Download
Аутор/Author: Нина Стојановић
УДК 371.3::73/76
Могућности примене пројектног модела рада у настави ликовне културе
Апстракт: Полазећи од чињенице да су савременом образовању потребне промене и увођење иновативних модела у наставу, у овом раду разматрали смо могућности примене пројектног модела рада у настави ликовне културе. Усвајање знања кроз активно учешће у наставном процесу, самостални истраживачки рад и лично искуство ученика, представљају главне циљеве пројектне наставе која се од идеје конструктивистичких теорија развила до нивоа целовитог система рада.Повезаност у структури процеса рада наставе ликовне културе и пројектне наставе отвара велике могућности за њихову интеграцију, што показују и резултати многих истраживања. Наиме, поред успешног повезивања и интеграције садржаја различитих наставних предмета, пројектна настава утиче на мотивацију ученика, развој креативности и унапређење социјалних вештина. Поред бројних предности пројектног модела наставе, јављају се и тешкоће у њеној реализацији: проблеми временске организације, нефлексибилност курикулума и недовољна оспособљеност наставника за овакав начин рада. Пројектни модел рада није честа појава у нашим школама и због тога су неопходна даља истраживања у циљу превазилажења тренутних тешкоћа, стварања могућности и обезбеђивања услова за примену овог модела у наставној пракси.
Кључне речи: пројектна настава, настава ликовне културе, учитељ, учeник.
Possibilities of applying the project-based teaching model in art education
Summary: Starting from the fact that modern education requires changes and the implementation of innovative models in teaching, in this paper we considered the possibilities of applying the project-based teaching model in art education. Knowledge acquisition through active participation in the teaching process, independent research work and personal experience of students are the main goals of project-based teaching, which developed from the idea of constructivist theory to the level of a comprehensive system of work. The connection in the structure of the process of art education and project-based teaching opens great opportunities for their integration, which is shown by the results of many researches. Namely, in addition to successful connection and integration of contents of different school subjects, project-based teaching influences students’ motivation, development of creativity and improvement of social skills. Despite the many advantages of the project-based teaching model, there are also difficulties in its realization: problems of time organization, inefficiency of the curriculum and insufficient training of teachers for this teaching model. The project-based teaching model is not a common occurrence in our schools, and therefore further research is needed in order to overcome the current difficulties, to create opportunities and provide conditions for applying this model in teaching practice.
Keywords: project-based teaching, art education, teacher, student.
Литература/References
Bognar, L. i M. Matijević (2002). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
Dopplet, Y. (2003). Implementing and assessment of PBL in flexible environment, International Journal of Technology and Design Education, 13, 255–272.
Koberg, D. and J. Bagnall (1981). The All New Universal Traveler: A Soft-Systems Guide to Creativity, Problem-Solving and the Process of Reaching Goals. Los Altos, CA: William Kaufmann, Inc.
Krajcik, J. S., Blumenfeld, P. C., Marx, R. W. and E. Soloway (1994). A coolaborative model for helping middle grade science teacher learn project-based instruction, The Elementary School Journal, 94, 483–497.
Lowenfeld, V. and W. Brittan (1975). Creative and mental growth. New York, USA: Macmillan Publishing Co., Inc.
Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S. and E. Soloway (1997). Enacting project-based science: Challenges for practice and policy, Elementary School Journal, 97, 341–358.
Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake. Zagreb: Educa.
Пешикан, А. (2003). Настава и развој друштвених појмова код деце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Ристановић, Д. (2015). Утицај пројектног модела рада у настави природе и друштва на познавање специфичних вештина и алогаритама, Узданица, XII(2), 71–84.
Scardamalia, M. and C. Bereiter (2003). Knowledge Building. In: J. W. Guthrie (ed.): Encyclopedia of Education (2nd edition). New York, USA: Macmillan Reference, 1370–1373.
Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning.
Retrieved October 2, 2017 from the World Wide Web http://www.bobpearlman.org/BestPractices/PBL_Research.pdf.
Tomljenović, Z. (2012). Integrirana nastava – projekt u izbornoj nastavi likovne kulture u osnovnoj školi, Metodički obzori: časopis za odgojno-obrazovnu teoriju i praksu, 7(14), 119–134.
Toolin, R. (2004). Striking a balance beetween innovation and standards: A study of teachers implementing project-based approaches to teaching science, Journal of Science, Education and Technology, 13(2), 179–187.
Wilhelm, J., Walters, K. and S. Sherrod (2008). Project-based learnig enviroments: Challenging perservice to act in moment, Journal of Educational Research, 101(4), 220–233.