Преузмите комплетан рад/Downloads
Аутори/Authors
Marija K. Ivanović
Danijela M. Sudzilovski
УДК 371.3::78-028.31
EDUCATION THROUGH PLAY IN THE FIELD OF MUSIC – CONTRIBUTION OF MONTESSORI METHOD
Abstract: An important area of modern education is music education, through which children acquire knowledge and skills. Music is also an important tool that fosters the development of personality, intellectual, physical and psycho-motor development, the development of language, emotional and social development. It also represents the means by which the individual expresses himself. Since the idea of modern education is to keep the child at the forefront of attention, it is supposed to use methods that facilitate learning, develop creativity and encourage research among children. Those methods should also encourage children to participate actively in the process of learning and acquiring knowledge.
A play appears as spontaneous activity that is fun and initiated by desire of child, with flexible rules. A child is playing even if it is not aware of the motive of its activity. In educational terms the greatest value of play is that it is able to attract and keep the children’s attention on intended contents, as well as to motivate them to participate actively in certain activities. Therefore, some educators today call for a constructivist approach to education – education through play. Because of playful activities and sensory didactic materials, the idea of freedom and of child who “builds” itself, the method of Maria Montessori can be used to improve the education in the field of music. The paper discusses education through play at preschool age in the field of music on the example of Montessori method.
Key words: music education, preschool age, play, education through play, Montessori method.
ОБРАЗОВАЊЕ ИГРОМ У ОБЛАСТИ МУЗИКЕ – ДОПРИНОС
МОНТЕСОРИ МЕТОДЕ
Резиме: Значајна област савременог образовања је музичко образовање, преко кога деца стичу знања и способности. Музика је и важно средство које подстиче развој личности, интелектуални развој, физички и психо-моторни развој, развој језика, емоционални и друштвени развој. Представља и средство којим се појединац изражава. Како је идеја савременог образовања да ученик буде у центру пажње, требало би користити оне методе које олакшавају учење, развијају креативност и подстичу истраживање код ученика. Такође, требало би да подстакну ученика да активно учествује у процесу учења и стицања знања.
Игра се јавља као спонтана активност која је забавна и иницирана жељом детета, са флексибилним правилима. Дете се игра и ако при том није свесно мотива своје активности. У васпитно-образовном погледу највећа вредност игре је у томе што је у стању да привуче и одржи дечју пажњу на предвиђеним садржајима, као и да их мотивише да активно учествују у одређеним активностима. Стога одређени едукатори данас позивају на један конструктивистички приступ образовању – образовање игром. Управо због игровних активности и сензорних дидактичких материјала, идеје слободе, детета које само себе „изграђује”, метод Марије Монтесори се може искористити за унапређење образовања у области музике. У раду је разматрано образовање игром у области музике на примеру Монтесори методе.
Кључне речи: музичко образовање, игра, образовање игром, Монтесори метода.
References/Литература
Arslan, А. (2009). Orff schulwerk elementary music applications in interdisciplinary education in chair of primary school education. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 2546–2551.
Bašić, S. (2011). Modernost pedagoške koncepcije Marije Montessori. Pedagogijska istraživanja, 8(2), 205–216.
Colgan, A. D. (2016). The Epistemology Behind the Educational Philosophy of Montessori: Senses, Concepts, and Choice. Philosophical Inquiry in Education, 23(2), 125–140.
Chi, Michelene T. H. (2009). Active-Constructive-Interactive: A Conceptual Framework for Differentiating Learning Activities. Topics in Cognitive Science, 1, 73–105.
Cunha, J. C. R & Carvalho, S. (2013). The Orff-Schulwerk approach and optimal experiences: A case study in a music education context. International Symposium on Performance Science, 133–138.
Donaldson, M. (1982). Um deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Edwards, C. P. (2002). Three Approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice: An Internet Journal on the Development, Care, and Education of Young Children, 4(1), 1–14.
Fisher, K., Hirsh-Pasek, К., Golinkoff, R., Singer, D. & Berk, L. (2011). Playing Around in School: Implications for Learning and Education Policy.
Голомб, К. (2012). Стварање имагинарних светова. Улога уметности, магије и снова у развоју детета. Београд: Завод за уџбенике.
Humphryes, J. (1998). The developmental appropriateness of high-quality Montessori programs. Young Children, 53(43), 4–16.
Kamenov, E. (2008). Obrazovanje predškolske dece. Beograd: Zavod za udžbenike.
Kamenov, E. (2009). Dečja igra. Vaspitanje i obrazovanje kroz igru. Beograd: Zavod za udžbenike.
Каменов, Е. (2010). Мудрост чула. II део. Развијање дечје интелигенције. Нови Сад: Драгон.
Lillard, A. S. (2013). Playful Learning and Montessori Education. The NAMTA Journal, 38(2), 137–174. Reprinted from the American Journal of Play, 5(2), 157–186.
Montesori, M. (2006). Upijajući um. Beograd: DN Centar.
Montesori, M. (2017). Otkriće deteta. Beograd: Propolis Books.
Ракић, В. (1946). Васпитање игром и уметношћу. Београд: Просвета.
Sloboda, J. (1999). Music – where cognition and emotion meet. The Psychologist, 12(9), 450–455.
UNESCO (2012). Arts Education, from diversity to sustainability, First Celebration of International Arts Education Week. Retrieved from the World Wide Web http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/CLT/pdf/Symposiumprogramme_EN.pdf.
Wang, D. P. C. (2008). The quantifying analysis of effectiveness of music learning through the Dalcroze musical method. US-China Education Review, 5(9), 32–41.