Преузмите комплетан рад/Downloads
Аутор/Author: Вук Ч. Секач
УДК 004.087:371.671
ВРЕДНОВАЊЕ ЗНАЊА У ЕЛЕКТРОНСКОМ УЏБЕНИКУ
Апстракт: Имајући у виду да се недостаци процеса вредновања, који су учинили да оно постане једно од најосетљивијих питања наставе, тешко превазилазе у постојећим условима васпитно-образовне праксе, решење, можда, треба потражити у примени ИКТ. Циљ рада је да укаже на могућности електронског уџбеника у процесу вредновања знања. Након описа основних проблема, указује се на савремене захтеве који се постављају пред процес вредновања знања, а потом разматрају могућности електронског уџбеника да те захтеве испуни. Електронски уџбеник се овде схвата као средство учења које на основу интерактивности остварује вишеструку комуникацију са учеником и учествује у конструкцији његовог знања. Обезбеђујући континуитет инструкције и повратне информације, он ће ове наизглед раздвојене поступке готово објединити, тако да ће процес вредновања постати неодвојиви део процеса учења, односно, оно ће остварити своју формативну функцију.
Kључне речи: вредновање знања, електронски уџбеник, интерактивност, повратна информација.
ОЦЕНКА ЗНАНИЙ В ЭЛЕКТРОННОМ УЧЕБНИКЕ
Аннотация: Учитывая, что недостатки процесса оценки, которые сделали его одним из наиболее чувствительных вопросов преподавания и выходят далеко за рамки существующих условий образовательной практики, решение, возможно, следует искать в применении ИКТ. Целью статьи является указать возможности электронных учебников в процессе оценки знаний. После описания основных проблем, мы указываем на современные требования, которые ставятся перед процессом оценки знаний, а затем обсуждаем возможности электронного учебника для выполнения этих требований. Электронный учебник здесь понимается как средство обучения, которое на основе интерактивности достигает множественного общения с учеником и участвует в построении его знаний. Обеспечивая непрерывность обучения и обратной связи, он почти объединит эти, казалось бы, отдельные процессы, так что процесс оценки станет неотъемлемой частью процесса обучения, то есть он будет реализовать свою формирующую функцию.
Ключевые слова: оценка знаний, электронный учебник, интерактивность, обратная связь.
Литература/References
Bennett, R. E. (2002). Inexorable and Inevitable: The Continuing Story of Technology and Assessment. Journal of Technology, Learning and Assessment, 1(1). Retrieved from the World Wide Web http://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/jtla/article/view/1667/.
Black, P. & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5(1), 7–75.
Василијевић, Д. (2013). Од класичног до електронског уџбеника. Иновације у настави, 26(3), 60–68.
Vesin, B. (2014). Personalizacija procesa elektronskog učenja u tutorskom sistemu primenom tehnologija semantičkog veba. (Doktorska disertacija). Novi Sad: Prirodno-matematički fakultet.
Вилотијевић, М. (1999). Дидактика 3. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства / Учитељски факултет.
Garrison, D. R. & Anderson, T. (2007). E-learning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice. New York: Routledge Falmer.
Gibbs, G. & Simpson, C. (2005). Conditions under which assessment supports students’ learning”. Learning and Teaching in Higher Education, 1, 3–31.
Retrieved from the World Wide Web http://eprints.glos.ac.uk/3609/1/LATHE%201.%20Conditions%20Under%20Which%20Assessment%20Supports%20Students%27%20Learning%20Gibbs_Simpson.pdf.
Devedzic V. (2006). Semantic web and education. New York: Springer Science.
Draper, S. W. (2009). Catalytic Assessment: Understanding how MCQs and EVS can Foster Deep Learning. British Journal of Educational Technology, 40, 285–293.
Ђелић, Ј., Маричић, С. и Шпијуновић, K. (2016). Формативна вреност описних оцена у почетној настави математике. Зборник Института за педагошка истраживања, 48(1), 127–146.
Kozma, R. B. (1994). Will media influence learning? Reframing the debate. Educational Technology Research & Development, 42(2), 7–19. Retrieved from the World Wide Web http://anitacrawley.net/Resources/Articles/Kozma1994.pdf.
Кузмановић, Д. и Павловић Бабић, Д. (2011). Приступи процењивању образовних постигнућа ученика: критички осврт. Зборник Института за педагошка истраживања, 43(1), 63–85.
Маринковић, С. (2011). Активност ученика у светлу развојних теорија учења. Настава и васпитање, 3, 349–366.
Matijević, M. (2004). Ocjenjivanje u osnovnoj školi. Zagreb: Tipex.
Николић, Н. и Антонијевић, Р. (2014). Мишљење наставника о функционалности описног оцењивања. Иновације у настави, XXVII(2), 33–44.
Pachler, N., Daly, C., Mor, Y. & Mellar, H. (2010). Formative e-assessment: Practitioner cases, Computers and Education, 54(3), 715–721. Retrieved from the World Wide Web http://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.032.
Pellegrino, J. W. & Quellmalz, E. S. (2010). Perspectives on the Integration of Technology and Assessmentʼ. Journal of Research on Technology in Education, 43(2), 119–134. Retrieved from the World Wide Web http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ907019.pdf.
Пешикан, А. (2016). Најчешће заблуде о информационо-комуникационим технологијама у образовању. Настава и васпитање, LXV(1), 31–46.
Popham, W. J. (2008). Formative assessment. Alexandria, VA: ASCD.
Railean, A. (2014). Psychological and Pedagogical Considerations in Digital Textbook Use and Development. Hershey PA, USA: Information Science Reference (IGI Global).
Родић, Р. (2003). Нови погледи на евалуацију и оцењивање ученика у основној школи. Норма, IX(2–3), 223–227.
Salomon, G., Perkins, D. N. & Globerson, T. (1991). Partners in Cognition: Extending Human Intelligencewith Intelligent Technologies. Educational Researcher, 20(3), 2–9.
Schwartz, D. L. & Arena, D. (2009). Choice-Based Assessments for the Digital Age. Stanford University. Retrieved August 23, 2009 from the World Wide Web http://aaalab.stanford.edu/papers/ChoiceSchwartzArenaAUGUST232009.pdf.
Фајгељ, С. (2003). Психометрија – метод и теорија психолошког мерења. Београд: Центар за примењену психологију.
Hattie, John & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
Havelka N., Hebib, E. i Baucal, A. (2003). Ocenjivanje za razvoj učenika – priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta / Centar za evaluaciju.
Havelka, N. (2000). Učenik i nastavnik u obrazovnom procesu. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Chickering, W. & Gamson, Z. F. (1987). Seven principles for good practice in undergraduate education. AAHE Bulletin, 39(7), 3–7. Retrieved from the World Wide Web http://www.lonestar.edu/multimedia/sevenprinciples.pdf.
Clark, R. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of Educational Research, 53(4), 445–449.
Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research & Development, 42(2), 21–29. Retrieved from the World Wide Web https://www.researchgate.net/publication/225167506.
Шевкушић, С. (2006). Основне методолошке претпоставке квалитативних истраживања. Зборник Института за педагошка истраживања, 38(2), 299–316.
Whitelock, D. & Watt, S. (2008). Reframing e-assessment: adopting new media and adapting old frameworks. Learning, Media and Technology, 33(3), 151–154. Retrieved from the World Wide Web https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17439880802447391.