Преузмите комплетан рад/Download

Аутор/Authors: Radoje B. Jevtić

DOI: 10.5937/ZRPFU2022195J

УДК: 077:316.62-057.874(497.11)

 

DIGITAL VIOLENCE AND THE ROLE OF DIFFERENT FACTORS IN ITS PREVENTION AND SANCTION IN SERBIA

Abstract: The appliance of many new technologies brought many benefits to modern society. Modern life is, generally, easier, faster and risen at the much higher level. The speed of modern technology use is such that it is almost impossible  to have a complete view-only the benefits of modern technologies are noted. Mobile phones, laptops, tablets, drones, Internet, Facebook, Skype, 5 G network and many other examples of new technology application have lots of benefits. But, have these technologies started to be used with taking into account the potential by bad consequences that they can have? Can all potential by bad effects and consequences of modern technology use be predicted, analysed and prevented? The main goal of this paper was to confirm and present that the increase of digital violence caused by usage of modern technologies and to show factors that are included in children protection from digital violence in Serbia. Research presented in this paper were realized by the author of the paper as longitudinal research for several years in several elementary and secondary schools in Niš, so as some research from worldprove that increased use of modern technologies inevitably leads to digital violence, primarily among school age children. The paper also presents the role of different instruments in digital violence prevention and sanction in Serbia. Digital violence indeed presents a bad consequence of modern technologies and must be treated in appropriate pedagogical and legal way.

Keywords: digital violence, parents, school, police, law.

 

ДИГИТАЛНО НАСИЉЕ И УЛОГА РАЗЛИЧИТИХ ФАКТОРА У ЊЕГОВОЈ ПРЕВЕНЦИЈИ И САНКЦИЈИ У СРБИЈИ

Апстракт: Примена многих нових технологија донела је много користи модерном друштву. Модеран живот је, генерално, лакши, бржи и подигнут на много виши ниво. Брзина употребе модерних технологија је таква да је скоро немогуће имати комплетан увид-само су бенефити модерних технологија уочавани. Мобилни телефони, лаптопови, таблети, дронови, Интернет, Фејсбук, Скајп, 5 Г мрежа и многи други примери примена нових технологија имају много бенефита. Али, да ли су ове технологије почеле да се користе узимањем у обзир могућих лоших последица које могу имати? Могу ли сви могући лоши ефекти и последице модерних технологија бити предвиђени, анализирани и спречени? Основни циљ овог рада је био да потврди и представи повећање дигиталног насиља употребом модерних технологија и да прикаже факторе који су укључени у дечију заштиту од дигиталног насиља у Србији. Истраживања која су представљена у овом раду су реализована од стране аутора рада као лонгитудинална истраживања у неколико година у неколико основних и средњих школа у Нишу, као и нека истраживања из света доказују да повећана употреба модерних технологија неизбежно води дигиталном насиљу, првенствено између деце школског узраста. Рад такође приказује улогу различитих инструмената у превенцији и санкцији дигиталног насиља у Србији. Дигитално насиље заиста представља лошу последицу модерних технологија и мора бити третирано на одговарајући педагошки и правни начин.

Кључне речи: дигитално насиље, родитељи, школа, полиција, закон.

 

Литература/References:

Baić, V., Ivanović, Z. & Oljača, M. (2019). Exploitation of minors for pornographic purposes. NPB – Žurnal za kriminalistiku i pravo, 24(2), 29–44.

Elson, M. & Ferguson, C. (2014). Twenty-Five Years of Research on Violence in Digital Games and Aggression Empirical Evidence, Perspectives, and a Debate Gone Astray. European Psychologist, 19, 33–46. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000147. 

Glomazić, H. i Pavićević, O. (2016). Mediji i nasilje: nasilje u medijima ili nasilni mediji. Zbornik Instituta za kriminološka i sociološka istraživanja, 3, 55–69.

Hancock, K., Keast, H. & Ellis, W. (2017). The impact of cyber dating abuse on self-esteem: The mediating role of emotional distress, 11(2). https://doi.org/
10.5817/CP2017-2-2.

Henry, N. & Powell, A. (2016). Sexual Violence in the Digital Age: The Scope and Limits of Criminal Law. Social & Legal Studies, 25(4), 397–418.

Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2010). Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206–221.

Ignjatović, V. (2018). Istraživanje prisustva elektronskog nasilja u populaciji učenika osnovnih škola na teritoriji Beograda. (Objavljen master rad). Beograd: Singidunum, https://singipedia.singidunum.ac.rs/preuzmi/42915-istrazivanje-prisustva-elektronskog-nasilja-u-populaciji-ucenika-osnovnih-skola-na-teritoriji-beograda/3461: 9, 16 and 17.

Ipsos (2016). Istraživanje o nivou svesti o potencijalnim Internet rizicima i zloupotrebama među roditeljima dece uzrasta od 8 do 17 godina. (Istraživanje za UNICEF radio Ipsos). Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web   http://www.unicef.rs/files/Istrazivanje%20o%20nivou%20svesti%20roditelja%20o%20rizicima%20od%20zloupotrebe%20dece%20na%20internetu.pdf.: 30.

Ivanović, J. (2019). Smernice za profesionalce u zaštiti dece od digitalnog nasilja u Republici Srbiji. Save the Children in North West Balkans – Terenska kancelarija u Srbiji, Beograd, 24–42. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web https://www.pars.rs/images/biblioteka/Ljudska-prava/Prava-deteta/smernice-za-profesionalce-u-zastiti-dece-od-digitalnog-nasilja-u-republici-srbiji.pdf.

Jevtić, A. i Savić, M. (2013). Povezanost igranja nasilnih video igrica i vršnjačkog nasilja kod adolescenata u Srbiji. Psihološka istraživanja, 16(2), 191–208.

Jevtić, B. R. i Jevtić, D. D. (2019). The internet addiction as a problem in school age children. Zdravstvena zaštita, 48(3), 49–55.

Jevtić, B. R. i Jevtić, D. D. (2015). Uticaj modernih tehnologija na život i rad školske dece. Učenje i nastava, 2, 383–398.

Jevtić, B. R. i Jevtić, D. D. (2016). Termički efekti u korišćenju laptopova. Učenje i nastava, 2, 393–404.

Jevtić, B. R., Jevtić, D. D. i Stoiljković, Z. J. (2017). Internet and face book – potential effects on school age children. Zdravstvena zaštita, 2, 73–79.

Jevtić, D. D., Ničković, S. V., Jevtić, B. R. & Ničković, T. J. (2012). Socijalni i zdravstveni problemi dece školskog uzrasta usled korišćenja Facebook-a. Učitelj, 79(1), 34-42.

Jevtić, S. B. i Đorđević, Z. M. (2018). Mogućnost prevencije vršnjačkog nasilja podsticanjem prosocijalne vrednosne orijentacije. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta, Užice, 20, 57–70. 

Kuzmanović, D., Lajović, B., Grujić, S. i Medenica, G. (2016). Digitalno nasilje-prevencija i reagovanje, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Pedagoško društvo Srbije: 13, 15, 18, 22 and 46. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web http://www.mpn.gov.rs/
wp-content/uploads/2015/08/priru%C4%8Dnik-interaktivni.pdf.

Lai, C., Pellicano, G. R., Altavilla, D., Proietti, A., Lucarelli, G., Massaro, G. & Aceto, P. (2018). Violence in video game produces a lower activation of limbic and temporal areas in response to social inclusion images. Cognitive, Aʼective, and Behavioral Neuroscience, 18(6), 1–12. doi: 10.3758/s13415-018-00683-y.

Milošević Radulović, L. & Marković Krstić, S. (2017). The role of teachers and school professional teams in prevention of digital violence. Facta Universitatis, 1(2), 161–172.

Milovanović, S. (2019). Nasilje na Internetu – kriminološki aspekt. (Objavljen master rad). Univerzitet u Nišu: Pravni fakultet, http://www.prafak.ni.ac.rs/files/master-radovi/30.-ZMR-Sandra-Milovanovic.pdf.: 13–22, 56–59, 70–80.

Ničković, V. S., Jevtić, D. D., Jevtić, B. R. & Ničković, T. J. (2010). Problem korišćenja mobilnih telefona kod dece od 7 do 10 godina. Acta Medica Mediane, 49(4), 36–38.

Online Safeguarding Strategy 2018–2020. Retrieved September 03, 2020 from the World Wide Web http://www.safeguardingcambspeterborough.org.uk/wp-content/uploads/2018/06/On­line-Safeguarding-Strategy-2018-20.pdf.

Palaiologou, I. (2017). Digital violence and children under five: The Phantom Menace within digital homes of the 21st century?. Education Sciences & Society – Open Access Peer Reviewed Journal, 8(1), 123–136.

Policy Department for Citizens’ Rights and Constitutional Affairs (2018). Cyber violence and hate speech online against women, European parliament. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/604979/IPOL_STU(2018)604979_EN.pdf.

Popadić, D. i Kuzmanović, D. (2013). Коришћење дигиталне технологије, ризици и заступљеност дигиталног насиља међу ученицима у Србији. Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web http://sbn.rs/clientpub/uploads/Digitalno%20nasilje-Izvestaj %202 013.pdf.: 36, 42, 48, 50, 53, 74, 90 and 101.

Posebni protokol za zaštitu dece i učenika o dnasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama. Retrieved February 10, 2020 from the World Wide Web https://www.paragraf.rs/propisi/posebni_protokol_za_
zastitu_dece_i_ucenika_od_nasilja_zlostavljanja_i_zane­marivanja_u_obrazovno vaspitnim_ustanovama.html.

Rančić, J. (2018). Vršnjačko nasilje na društvenim mrežama u Republici Srbiji, CM: Communication and Media, 13(43), 95–124.

Ranđelović, M., Jevtić, R., Veljović, A. i Papić, M. (2019). Ikt u nastavi kroz digitalni dijalog – pametno i bezbedno. U A. Veljović (ur.), Informacione tehnologije, obrazovanje i preduzetništvo, ITOP 19, Nacionalna konferencija sa međunarodnim učešćem, rad štampan u celini, 06. i 07. april 2019, Čačak (1–12). Čačak: Fakultet tehničkih nauka.

Save the Children in North West Balkans (2019). Najbolje prakse podrške deci žrtvama nasilja u digitalnom okruženju. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web https://nwb.savethechildren.net/sites/nwb.savethechildren.net/files/
library/Najbolje%20prakse%20podr%C5%A1ke%20deci%20zrtvama%20nasilja%20u%20digitalnom%20okruzenju_2019.pdf.: 17, 26.

Simić, B., Nikač, Ž. i Aritonović, N. (2013). Prevencija vršnjačkog nasilja u Republici Srbiji. U M. Šikman (ur.), Vršnjačko nasilje (etiologija, fenomenologija, načini prevazilaženja i kompartivna iskustva, rad štampan u celini, 27–29. mart 2013, Laktaši (93–106). Banja Luka: Visoka škola unutrašnjih poslova.

Stamatović, D. J. i Stojanović, D. I. (2019). Škola u prevenciji vršnjačkog nasilja. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 22(21), 45–60. 

Statistika društvenih mreža u 2018. Retrieved February 26, 2020 from the World Wide Web https://www.digitizer.rs/news-stories/statistika-drustvenih-mreza-u-2018.

Stojanović, M. (2019). Efekti igranja nasilnih video-igrica na decu i mlade. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 18(2), 199–220.

Villora, B., Navarro, R. & Yubero, S. (2019). The Role of Social-Interpersonal and Cognitive-Individual Factors in Cyber Dating Victimization and Perpetration: Comparing the Direct, Control, and Combined Forms of Abuse. Journal of interpersonal violence, https://doi.org/10.1177/0886260519851172.

https://www.urban.org/features/teen-dating-abuse-digital-age. Retrieved September 03, 2019 from the World Wide Web.