Преузмите комплетан рад/Download

Аутори/Authors: Ненад Д. Стефановић, Јелена М. Плашић

DOI: 10.5937/ZRPFU2022213S

УДК: 004.7:37.091

 

МОДЕЛ ДИГИТАЛНЕ ТРАНСФОРМАЦИЈЕ ОБРАЗОВНИХ ПРОЦЕСА КРОЗ СЕРВИСЕ У ОБЛАКУ

Апстракт: Образовање у 21. веку се суочава са многобројним изазо­вима – мора бити персонализовано, прилагођено потребама појединца, колаборативно, друштвено мултимедијално и подржано технолошки. Развој информационих технологија (ИТ) попут рачунарства у облаку, мобилних технологија, платформи за друштвено умрежавање и сарадњу и интелигент­них система, створио је огромне могућности за унапређења образовних процеса. Како би обезбедиле одговарајући ниво квалитета, образовне институције су приморане да уђу у процес дигиталне трансформације. У овом раду дата је анализа постојећег стања у образовном систему и преглед досадашњих резултата у погледу дигиталне трансформације. Представљен је процесни модел за дигиталну трансформацију образовних процеса који обухвата читав животни циклус, као и оквир за имплементацију дигиталних сервиса у облаку, са основним фазама и корацима. Приказани су и кон­кретни примери употребе појединих сервиса у настави и учењу на факулте­тима. Остварени резултати показују ефикасност и ефективност предложеног процесног модела и оквира, као и дигиталне платформе у облаку. Главне предности укључују виши ниво задовољства студената и наставника, боље испитне резултате, интензивнију сарадњу и комуникацију, размену знања, ниже трошкове, као и бољу поузданост и безбедност система. Сервиси за мониторинг и анализу података омогућавају ефикасније доношење одлука и предузимање акција за унапређења.

Кључне речи: дигитална трансформација, процесни модел, оквир, рачунарство у облаку, Office 365.

 

DIGITAL TRANSFRMATION MODEL OF EDUCATION PROCESSES THROUGH CLOUD SERVICES

Abstract: Education in the 21st century is confronted with many challenges – it needs to be personalized, adaptive to user needs, collaborative, social, multimedial, and technologically supported. The development of information technologies such as cloud computing, mobile technologies, platforms for social networking and collaboration, and intelligent systems, has created enormous opportunities for improvement of the education processes. In order to ensure required quality level, educational institutions are forced to enter the digital transformation process. In this paper, the analysis of the existing state of the education system and overview of the existing results in the digital transformation are given. Process model for digital transformation of education that encompasses the entire lifecycle, as well as the framework for implementation of cloud digital services with basic phases and steps is presented. The concrete use cases of            application of the digital services in teaching and learning are shown. The results obtained show efficiency and effectiveness of the proposed process model and the framework, as well as the cloud-based digital platform. The main benefits include a highersatisfaction level of students and teachers, better exam results, more intensive collaboration and communication, knowledge exchange, lower costs, as well as a better reliability and security of the system. Service for monitoring and data analysis enable more efficient decision making and taking actions for improvements.

Keywords: digital transformation, process model, framework, cloud computing, Office 365.

 

Литература/References:

Аrsović, B. (2018). Tendencies in Future Education Development – Personalized аnd Adaptive E-Learning. Zbornik radova, Pedagoški fakultet u Užicu, 21(20), 283–292.

Arsovic, B. & Stefanovic, N. (2020). E-learning based on the adaptive learning model: case study in Serbia. Sādhanā, 45(1), 1–13.

Calderon, V. J. & Yuhttps D. (2017). Student Enthusiasm Falls as High School Graduation Nears. Retrieved November 20, 2020 from the World Wide Web https://news.gallup.com/opinion/gallup/211631/student-enthusiasm-falls-high-school-graduation-nears.aspx.

Carretero, G. S., Vuorikari, R. & Punie Y. (2017).The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, Publications Office of the European Union.

Gallup-HOPE report (2016). Gallup-HOPE index report. Retrieved November 20, 2020 from the World Wide Web https://news.gallup.com/reports/207899/2016-gallup-hope-index-report-download.aspx.

James, M., Chui, M., Miremadi, M., Bughin, J., George, K., Willmott, P. & Dewhurst, M. (2017). Harnessing automation for a future that works. Retrieved November 19, 2020 from the World Wide Web https://www.mckinsey.com/featured-insights/digital-disruption/harnessing-automation-for-a-future-that-works.

Laloux, F. & Wilber, K. (2014). Reinventing Organizations: A Guide to Creating Organizations Inspired by the Next Stage of Human Consciousness. Millis, MA: Nelson Parker. 

Mell, P. & Grance, T. (2011). The NIST definition of cloud computing. Retrieved November 10, 2020 from the World Wide Web http://csrc.nist.gov/publications/
nistpubs/800-145/SP800-145.pdf.

Microsoft research (2018). The class of 2030 and life-ready learning: The technology imperative. Retrieved November 19, 2020 from the World Wide Web https://education.minecraft.net/wp-cotent/uploads/13679_EDU_Thought_
Leadership_Summary_revisions_5.10.18.pdf.

Morgan, G., Thayer, T. L., Yanckello, R. & Lowendahl, J. M. (2018). Top 10 Business Trends Impacting Higher Education in 2018. Retrieved November 19, 2020 from the World Wide Web https://www.gartner.com/doc/384 338 5/top businesstrendsimpacting.

OECD. (2012. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en.

Parlak, B. (2017). Education in Digital Age: An analysis on opportunities and practices, Süleyman Demirel University. Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 22(15), 1741–1759.

Scholastic Inc. and the Bill & Melinda Gates Foundation research (2013). Primary Sources: America’s Teachers on Teaching in an Era of Change. Retrieved November 19, 2020 from the World Wide Web http://www.scholastic.com/primarysources/teachers-on-teaching.htm.

Singh, U. & Baheti, P. K. (2017). Role and service of cloud computing for higher education system. International Research Journal of Engineering and Technology, 4(11), 708–711.

Stefanovic, N. & Milosevic, D. (2017). Innovative OER model for technology-enhanced academic and entrepreneurial learning. In J. Mohamed, Kinshuk & M. K. Khribi (еds): Open Education from OERs to MOOCs (337–359). Springer, Berlin, Heidelberg. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-662-52925-6_17.