Преузмите комплетан рад/Download

Аутор/Authors: Ана Р. Славковић

DOI: 10.5937/ZRPFU2022101S

УДК: 159.922.73 

 

Прихватање и блискост насупрот одбацивању и занемаривању као емоционални аспекти односа родитељ–дете и њихов утицај на ментално здравље и социјалну компетенцију младе особе

Апстракт: У овом чланку размотрили смо схватања  присталица различитих праваца у психологији која се односе на значај блискости и прихватања од стране родитеља за правилан развој детета (присталица теорије везаности, класичних психоаналитичара, нео-психоаналитичара, бихејвиориста). Сви теоретичари су сагласни у томе да је љубав које дете добија од стране родитеља основни стожер менталног здравља детета, с тим што неки наглашавају значај првих година живота (класични психоаналитичари), неки период детињства, све до десете године (присталице теорије везаности), а неки  однос између родитеља и детета кроз читав период адолесценције (его и селф-психолози).

Неки теоретичари истичу значај формирања позитивних унутрашњих интројеката, односно ,,радних модела” себе и других, који служе за предвиђање међуљудских интеракција и одређују базично позитивну слику о себи и о свету, док други (бихејвиорални теоретичари) истичу значај блискости између родитеља и детета (адолесцента) како би се олакшао процес идентификације и дете усвојило друштвено пожељне особине родитеља, односно других узора. У раду су анализирани и начини на који родитељи манифестују прихватање, односно одбацивање детета, последице које овакви поступци остављају на дете (према налазима истраживача), као и значај блискости са истополним родитељем, односно родитељем супротног пола, за емоционално благостање детета.

У другом делу рада размотрили смо разлоге одбацивања детета од стране родитеља, и истакли значај особина родитеља, односа између родитеља, особина самог детета, као и неких чинилаца који немају никакве везе са идентитетом детета. Сматрамо да највећи утицај на одбацивање детета има патологија самог родитеља која доводи до дубоке унутрашње дезинтегрисаности и пројектовања неприхватљивих делова селфа на дете, тако да родитељ дете види као лоше, погрешно или неспособно.

Кључне речи: прихватање, блискост, одбацивање, занемаривање, однос родитељ–дете.

 

Acceptance and Closeness as opposed to rejection and neglect as emotional aspects of a parent/child relation, and their influence on young personʼs mental health and his social competence

 

Abstract: This article considers how supporters of different directions in psychology explain the importance of closeness and acceptance by parents for the proper development of the child (supporters of attachment theory, classical psychoanalysts,    neo-psychoanalysts, behaviourists). All theorists agree that the love that a child receives from a parent is the basic pillar of child’s mental health, some emphasizing the importance of the first years of life (classical psychoanalysts), some childhood up to the age of ten (supporters of attachment theory), and some a relationship between a parent and a child throughout adolescence (ego and self-psychologists).

Some theorists emphasize the importance of forming positive internal introjects, ie “working models” of oneself and others, which serve to predict interpersonal interactions and determine a basically positive image of oneself and the world, while others (behavioural theorists) emphasize the importance of                       parent-child intimacy, with the aim to facilitate the identification process and to internalize the socially desirable characteristics of parents and other role models. The paper also analyzes the way parents manifest acceptance or rejection of the child, the consequences that such actions leave on the child (according to the findings of researchers), as well as the importance of closeness with a same-sex parent or parent of the opposite sex for the child’s emotional well-being.

In the second part of the paper, we consider the reasons for the rejection of the child by the parents and highlight the importance of parental characteristics, relationship between parents, characteristics of the child, as well as some factors that have nothing to do with the child’s identity. We believe that the greatest influence on the rejection of the child has the pathology of the parent himself, which leads to deep internal disintegration and to the projecting of unacceptable parts of the self on a child, so that the parent sees the child as bad, wrong or incompetent.

Keywords: acceptance, closeness, rejection, neglect, parent-child  relationship.

 

Литература/References:

Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44, 709–716.

Andersson, M. A. (2016). The long arm of warm parenting: A sex-matching perspective on adult children’s physical health. Journal of Family Issues, 37(7), 879–901.

Bandura, A. & Walters, R. H. (1959). Adolescent aggression: A study of the influence of child-training practices and family interrelationships. Oxford, England: Ronald.

Baron, P. (1974). Self-Esteem, Ingratiation, and Evaluation of Unknown Others. Journal of Persomality and Social Psychology, 30(2), 293–306.

Bion, W. R. (1961). Experiences in Groups. London: Tavistock.

Bowlby, (1989). The Making and Breaking Afectional Bonds. New York: Brunner and Routledge.

Caughy, M. O. B., Franzini, L., Windle, M., Dittus, P., Cuccaro, P., Elliott, M. N. & Schuster, M. A. (2012). Social competence in late elementary school: Relationships to parenting and neighbor-hood context. Journal of Youth and Adolescence, 41(12), 1613–1627.

Coopersmith, S. (1987). Self-Esteem Inventories. Palo Alto: Consulting Psychologists Press.

de Minzi, M. C. R. (2006). Loneliness and depressionin middle and late childhood: The relationship to attachment and parental styles. Journal of Genetic Psychology, 167(2), 189–210.

DiMaggio, R. & Zappulla, C. (2014). Mothering, fathering, and Italian adolescents’ problem behaviors and life satisfaction: Dimensional and typo-logical approach. Journal of Child and Family Studies, 23(3), 567–580.

Dimitrijević, I. i Stanić, M. (1994). Porodica i alkoholizam. Beograd: GIP „Kultura”.

Doyle, A. B., Brendgen, M., Markiewicz, D. & Kamkar, K. (2003). Family relationships as moder-ators of the association between romantic relation-ships and adjustment in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 23(3), 316–340.

Dunjić, I. i Vulević, G. (1997). Grupa vršnjaka – raskrsnica na putu razvoja. U V. Ćurčić (ur.): Adolescencija, identitet, psihopatologija, psihoterapija. Zbornik radova KBC „Dr Dragiša Mišović”. Beograd: IP ,,Žarko Albulj”.

Ekermen, N. (1987). Psihodinamika porodičnog života. Podgorica: IP „Pobjeda”.

Erikson, E. H. (1976). Omladina, kriza, identifikacija. Podgorica: Pobjeda.

Giovazolias, T. (2014). The moderating role of parental power and prestige on the relation ship between remembered parental acceptance and psychological adjustment among young Greek adults. Cross-Cultural Research, 48(3), 240–249.

Framo, J. L. (1979). Family Theory and Therapy. American Psychologist, 34(10), 988–992.

Hrnjica, S. (1982). Zrela ličnost. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Kernberg, O. F. (2001). The suicidal risk in severe personality disorders: Differential diagnosis and treatment. Journal of Personality Disorders. The Guilford Press.

Klajn, M. (1983). Zavist i zahvalnost. Naprijed: Zagreb.

Kohut, H. (1990). Analiza sebstva. Zagreb: Naprijed.

Košiček, M. (1983). Antiroditelji. Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva

Kraigher-Guzina, A. (1999). Separaciona anksioznost, poremećaji emocionalnog vezivanja i neurotičnost kod dece. Beograd: Institut za mentalno zdravlje.

Kuburić, Z. (1999). Porodica i mentalno zdravlje. Beograd: Naučna knjiga.

Laible, D. J. & Carlo, G. (2004). The differen-tial relations of maternal and paternal supportand control to adolescent social competence, self-worth, and sympathy. Journal of Adolescent Research, 19(6), 759–782.

Li, X. (2014). Parental power-prestige and the effectsof paternal versus maternal acceptance on the psychological adjustment of Chinese adolescents. Cross-Cultural Research, 48(3), 223–230.

Miklikowska, M., Duriez, B. & Soenens, B. (2011). Family roots of empathy-related characteristics: The role of perceived maternal and paternalneed support in adolescence. Developmental Psychology, 47(5), 1342–1352.

Nastović, I. (1989). Dubinsko psiholoski dijagnostički praktikum. Beograd: Nolit

Opačić, G. (1995). Ličnost u socijalnom ogledalu. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Pejović, M. (1997). Porodica i psihopatologija. Beograd: Savremena administracija.

Piorkowska-Petrović, K. (1992). Razvoj i formiranje prosocijalne ličnosti u porodici. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, br. 24, 34–49.

Piorkowska-Petrović, K. (1995). Uloga porodice u razvoju prosocijalne orjentacije mladih. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, br. 27, 45–64.

Piorkowska-Petrović, K. (1990). Dete u nepotpunoj porodici. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Rohner, R. P. (2004). The parental “acceptance–rejection syndrome”. Universal correlates of perceived rejection. American Psychologist, 59, 827–840.

Сакач, М., Марић, М. и Пантић, Ј. (2013). Васпитач у контексту деловања на социоемоционални и физички развој предшколског детета. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 16(15), 305–312.

Sindik, J. (2013). Roditeljska emocionalna kompetencija, pristup dječjim emocijama i dimenzije. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 16(15), 67–80.

Todorović, J. (1999). Povezanost emocionalnih konflikata i self koncepta kod adolescenta. (Odbranjen magistarski rad). Beograd: Filozofski fakultet.

Todorović, J. (2004). Vaspitni stilovi roditelja i samopoštovanje adolescenata. Niš: Prosveta.

Tomori, M. (1997). Kriza identiteta. U V. Ćurčić (ur.): Adolescencija, identitet, psihopatologija, psihoterapija, Zbornik radova KBC „Dr Dragiša Mišović”. Beograd: IP „Žarko Albulj”.

Tomori, M. (2004). Rizično ponašanje u adolescenciji. U V. Ćurčić (ur.): Unutrašnja i spoljašnja realnost adolescenata, Zbornik radova KBC „Dr Dragiša Mišović”. Beograd: IP ,,Žarko Albulj”.

Vukov, M. (1994). Porodica i zavisnost od droga. U M. Vukov (ur.): Putevi i stranputice porodice. Beograd: GIP „Kultura”.

Winterbottom, M. R. (1958). The relation of need for achievement to learning experiences in independence and mastery. In J. W. Atkinson (ed.): Motives in fantasy, action, and society. Princeton, N. J.: Van Nostrant.

Winnicott, D. W. (1971). Playing and Reality. London: Routledge.