Преузмите комплетан рад/Download

Аутор/Author: Радоје Б. Јевтић

DOI: 10.5937/ZRPFU2123151J

УДК: 37.091.12:005.963(497.11)“2018/2020″


УПОТРЕБА МОДЕРНИХ ТЕХНОЛОГИЈА У ЖИВОТУ И РАДУ НАСТАВНИКА, ПРОФЕСОРА И ЕДУКАТОРА

Апстракт: Модерне технологије представљају готово сваки део људског живота и рада. Једна од најважнијих сфера у животу човека је образовање. Продор модерних тенологија у ову животну сферу је огроман, посебно у неколико протеклих година. Ове чињенице подразумевају да наставници, професори и други едукатори морају упознати и учити своје ђаке да поменуте технологије користе на одговарајући начин. Њихова улога је веома важна и комплексна. Наставници морају наћи одговарајући начин да реализују равнотежу између „дигиталних” вештина потребних ђацима да прихвате школски материјал, користе бенефите „дигиталног” окружења и наставе да користе и развијају машту и друге активности старијих „недигиталних” гене­рација. Наставници морају да константно уче и буду упознати са модерним техно­логијама и њиховим бенефитима и користе их у животу и раду. Модерне техноло­гије су различите, али у основним школама, средњим школама и домовима уче­ника, најчешће су коришћени мобилни телефони, лаптопови, таблети, интернет, социјалне мреже итд. Главни циљ овог рада јесте да представи резултате употребе модерних технологија у животу и раду наставника. Истраживања представљена у раду, реализована од стране аутора, представљена су као лонгитудинална истраживања и укључују наставника у различитим просветним институцијама, као што су основне школе, средње школе и домови ученика.

Кључне речи: модерне технологије, школа, наставници, ковид-19.


THE USE OF MODERN TECHNOLOGIES IN THE LIFE AND WORK OF TEACHERS BEFORE AND DURING COVID VIRUS

Abstract: Modern technologies are present in almost every part of human`s life and work. One of the most important spheres of humanʼs life is an education. The penetration of modern technologies in this life`s sphere is huge, especially in last several years. These facts purport that teachers, professors and other educators must introduce and teach their pupils to use these technologies on appropriate way. This role is very important and complex. Teachers must find appropriate way to realize balance between “digital” skills needed for pupils to accept the school material, use benefits of  “digital” environment and continue to use and develop the imagination and other activities used by older “no digital” generations. So, teachers must continuously learn and become acquainted with modern technologies and their benefits and use them in life and work. The modern technologies are different, but in elementary schools, secondary schools and houses of students, the most frequently used are mobile phones, laptops, tablets, Internet, social networks etc. The main goal of this paper is to present the results of use of noted modern technologies in life and work of teachers. Researches presented in this paper were realized by author of this paper as longitudinal researches and included teachers in different educational institutions, such as elementary schools, secondary schools in Niš and in pupilʼs homes.

Keywords: modern technologies, school, teachers, Covid.


Литература/References:

Andevski, M., Vidaković, M. i Arsenijević, O. (2014). Internet u nastavi i učenju. Sinteza, 368–374. DOI 10.15308/SInteZa-2014-368-374.

Hardell, L. (2017). Effects of Mobile Phones on Childrenʼs and Adolescents’ Health: A Commentary. Child Development, Vol. 00, 1–4.

Jevtić, B. R. i Jevtić, D. D. (2015). Uticaj modernih tehnologija na život i rad školske dece. Učenje i nastava, 2, 383–398.

Jevtić, B. R., Ničković, T. J., Jevtić, D. D. & Ničković, S. V. (2011). Electromagnetic field and heating measuring results of lap tops. Facta universitatis, Working and Environmental Protection, 8(1), 13–19.

Jevtić, B. R., Ničković, T. J. i Jevtić, D. D. (2011). SAR i termički efekti mobilnih telefona. Tehnika elektrotehnika, 1, 95–99.

Jevtić, B. R. (2020). Digital Violence and the Role of Different Factors in Its Prevention and Sanction in Serbia. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 23(22), 195–212. DOI 10.5937/ZRPFU2022195J.

Jevtić, R. & Jevtić, D. (2019). The Internet Addiction As A Problem. In School Age Children. Zdravstvena zaštita, 48(3), 49–55.

Krasteva, N. (2018). Existing Dangers for the Child on the Internet. International conference Knowledge-Based Organization, 24(2), 206–211. DOI 10.1515/kbo-2018-0091.

Major, L., Hassler, B. & Hennessy, S. (2017). Tablet Use in Schools: Impact, Affordances and Considerations. In A. Marcus-Quinn & T. Hourigan (eds.), Handbook for Digital Learning in K-12 Schools, 115–128. DOI 10.1007/978-3-319-33808-8_8.

Microsoft Teams for Education (2021). Najbolje prakse za školske lidere koji kreiraju timove i kanale u Microsoft timovima za obrazovanje. Retrieved March 01, 2021. from the World Wide Web https://support.microsoft.com/sr-latn-rs/topic/najbolje-prakse-za-%C5%A1kolske-lidere-koji-kreiraju-timove-i-kanale-u-microsoft-timovima-za-obrazovanje-f3663ad9-a835-4971-9acb-6725a543c003.

Milovanović, S. (2019). Nasilje na Internetu – kriminološki aspekt. Unpublished master theisis. Univerzitet u Nišu: Pravni fakultet.

Mortazavi, S., Taeb, S., Mortazavi, S. T. M. J., Zarei, S., Haghani, M., Habibzadeh, P. & Shojaei-Fard, M. B. (2016). The Fundamental Reasons Why Laptop Computers should not be Used on Your Lap. Journal of Biomedical Physics & Engineering, 6(4), 279–284.

Parasurman, S., Sam, A. T., Yee, S. W. K., Choun, B. L. C. & Ren, L. Y. (2017). Smartphone usage and increased risk of mobile phone addiction: A concurrent study. International Journal of Pharmaceutical Investigation, 7(3), 125–131.

Ranđelović, M., Jevtić, R., Veljović, A. i Papić, M. (2019). IKT u nastavi kroz digitalni dijalog – pametno i bezbedno. In A. Veljović (ed.), Nacionalna konferencija sa međunarodnim učešćem Informacione tehnologije, obrazovanje i preduzetništvo ITOP 19, 6–7. 4. 2019., Čačak (1–12). Čačak: Tehnički fakultet.

Vaidya, A. & Pathak, V. (2016). Mobile Phone Usage among Youth. International Journal of Applied Research and Studies, 5(3), 1–16.